Hyresgästföreningens kampanj ska bli känslomässig och bred

Nyheter Bostadsfrågan ska vara på fem i topp i valet 2014. Det målet ska Hyresgästföreningen nå genom att bli mera känslomässig och engagera långt fler än medlemmarna.

Hyresgästföreningens superkampanj Bostadslyftet ska även leda till att majoriteten av riksdagspartierna plockat upp minst en av Hyresgästföreningens hjärtefrågor lagom till valet.

Till skillnad från många andra kampanjer kommer den här inte bara innehålla politiska krav och hårda fakta.

Läs ocksåAvtal om hyrorna sägs upp: ”En kraftfull stridsåtgärd”

– Ibland har vi varit lite för tekniska i våra resonemang kring bostadsfrågorna. De kan ju vara ganska invecklade, men vi kommer nu att vara mera känslomässiga, säger Sofia Stenfeldt, PR-samordnare på Hyresgästföreningen.

I den första delkampanjen kommer fokus att ligga på ungas svårigheter att komma ut på bostadsmarknaden.

– Det handlar om det magiska i att flytta hemifrån, om att få en chans att flytta dit jobben eller utbildningarna finns – fastän inte pappa kan köpa en bostadsrätt, säger Sofia Stenfeldt.

Läs ocksåPappa får rätt mot staten: Får bo kvar för barnets skull trots 29 sena hyrorkollage av flera bilder: hyreslagen, pengar, siluetter och text.

Hon påpekar att bostadsbristen är en grundläggande samhällsfråga och vill få bort individens känsla av misslyckande i bostadsletandet.

– Det är lätt att tänka att det är mitt kontaktnät det är fel på eller att det är jag som inte marknadsfört mig tillräckligt bra på Blocket.se. Men i verkligheten är det bostadspolitiken det är fel på. Det byggs för få bostäder.

Sofia Stenfeldt hoppas att bostadsfrågan blir en riktigt bred fråga som engagerar människor långt utanför de egna medlemsleden.

Läs ocksåHyresvärd måste fixa femton fel före sommarens slut

– Egentligen gäller bostadssituationen även de som exempelvis bor i villa. Deras barn behöver kunna flytta ut och bli vuxna.

I slutet av maj kommer Bostadslyftets projektgrupp att börja besöka Hyresgästföreningens alla regionala kontor. Under sommaren och hösten kommer lokalföreningarna att ta fram kommunala bostadspolitiska program och sedan börja uppvakta de lokala politikerna.

Under Almedalsveckan kommer kampanjen att bli synlig för den breda publiken.

– Det är självklart att vi inom Hyresgästföreningen talar om bostadsfrågorna, men vi måste bilda nya allianser. Studentorganisationer är självklara samarbetspartner, men även organisationer för näringslivet är mycket intressanta, säger Sofia Stenfeldt.

 

Läs också Hyresgästföreningen stäms – vägrar lämna ut alla handlingar om hyran Droppen blev när två tvättmaskiner blev en: "Går inte i ett hyreshus"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.