Instagram-kampanj ska visa bostadsbristen hos unga
”Plötsligt börjar hon gråta. Ingen förtjänar att bo i en kartong.”
”Ett bästisskap klarar inte hur många flyttar som helst.”
”Det var enklare för min partner att flytta 50 mil till mig där jag planerade att bo ett år till, utan garantin att få ett jobb. Allt för att det inte längre var möjligt att bo kvar i studentlägenheten eller ordna en ny bostad. Något är uppenbart fel!”
Så lyder några citat från de inskickade tävlingsbidragen i kampanjen #viförtjänarbättre. Bakom tävlingen står Hyresgästföreningen i samarbete med nöjestidningen Djungeltrumman.
– Syftet med kampanjen är att sätta press på politikerna och den allmänna opinionen så att det byggs fler bostäder. Eftersom bostadssituationen är speciellt ansträngande för unga vuxna så lyfter vi fram deras berättelser, säger Erik Normark, opinionsbildare på Hyresgästföreningen.
Att man valt att lanserara kampanjen i sociala medier i samarbete med en nöjestidning och en festival har flera anledningar.
– Dels är det en kanal för att nå unga. Men det är också ett faktum att så som vissa bor under Way Out West, så bor många unga hela tiden. På en madrass hemma hos syrran eller en kompis, säger Erik Normark.
Tävlingen drog igång den 18 maj och avslutas den 25 juni. En jury utser sex vinnare som får hotellövernattning under WoW, och i förstapristagarens fall, även festivalbiljetter. Bedömningen baseras på bidragets förmåga att med text, bild, humor eller allvar lyckas förmedla en känsla och budskap om att landets unga förtjänar ett bättre boende.
Tävlingen är i sin en del av jättekampanjen Bostadslyftet, som pågått sedan 2013.