Annons

Intern kritik mot kampanjsatsning

Norrköping Enligt Hyresgästföreningen region Sydost har ”Ska det se ut så här?” gett ett strålande resultat. Men internt ifrågasätts kampanjen och i Norrköping vill styrelsen lägga ned den.
Foto: Susanne Lundbäck
Hyresgästföreningens kampanj "Ska det se ut så här?" får intern kritik.

I förra numret av Hem & Hyra visade vår undersökning att endast 15 procent av politikerna i Norrköpings kommunfullmäktige hade påverkats av Hyresgästföreningens två år långa kampanj mot vinstuttagen i Hyresbostäder. I samband med publiceringen skickade regionen ut ett pressmeddelande där den anser att undersökningen ändå visar på ”ett strålande resultat” och ”enligt vårt sätt att se det kan det knappast bli bättre”.

Men bland förtroendevalda i Norrköping finns också en annan uppfattning. Även om de flesta är eniga om att kampanjen ökat kännedomen om Hyresgästföreningen och att frågan om vinstuttagen har varit viktig att driva så är också en del kritiska till hur den har genomförts. Alla delar inte regionens syn på hur framgångsrik den har varit.

ANNONSTips för att njuta fullt ut av din båtsemester

– Jag är inte nöjd med tanke på de siffror som visats. Att så få politiker påverkats känns som ett misslyckande. Det gör mig förvånad att man inte vill berätta vad kampanjen har kostat, det känns som mycket pengar, säger Jenny Hansen, en av de förtroendevalda i Norrköping.

Hyresgästföreningen i Norrköping har varit aktiv i kampanjarbetet och hjälpt till att samla in namn till protestlistor. Men nu vill man lägga ned satsningen och i stället försöka påverka politikerna genom att ordna träffar med de olika partierna.

Annons

– Vår styrelse har tagit beslut om att vi tycker att kampanjen ska sluta i och med att vi lämnade in namnunderskrifterna. Men det är inte föreningen som äger frågan utan det är regionen, säger Ingalill Pettersson, ordförande i Hyresgästföreningen i Norrköping.

Läs ocksåNy satsning ska lyfta utsatta stadsdelar: "Det gäller att spräcka bubblorna"Två män står framför en byggnad i Klockaretorpet centrum.

Varför vill ni lägga ned den?

– En kampanj har ett start- och ett slutdatum. Jag tycker inte att man ska ha kampanjer som löper vidare och löper vidare. Att jobba väldigt aktivt är svårt om man inte vet att det är för en viss tid. Om det behövs kan man ju alltid väcka liv i den igen.

Annons

Vad tycker du om kampanjens resultat?

Läs ocksåBäst i hela landet – medlemmarna ökar i rekordfartBildmontage. Joel Ahonen, gruppchef för medlemsutveckling i region sydost, gläds åt ökande medlemsantal. Regionfullmäktige i Nässjö.

– Jag tycker att vi borde ha påverkat mer för att kunna säga att den har varit framgångsrik. Jag tycker att vi som organisation kunde ha gjort mer. Det har varit lätt att få namnunderskrifter, så vi borde nog kunna ha fått in 5 000 namn i stället för de 2 000 vi fick ihop, säger Ingalill Pettersson.

Läs också Inger Borg vald till ordförande – föreningsdialoger skapade det förtroende som krävdes Regionens medlemstapp ska fixas vid dörren Allt fler strider när hyran ska höjas: "Konfliktnivån har ökat"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.