Annons

Jenny fick strida för torkställningen

Västerås Resthyresgästen Jenny fick kämpa för att få en ny torkställning. Först när ärendet hamnade i hyresnämnden gav bostadsrättsföreningen med sig.

 Jenny, som egentligen heter något annat, har bott i samma hyreslägenhet i sex år. Från början hörde lägenheterna till det kommunala bostadsbolaget Mimer, men efter att hyresgästerna fått möjlighet att köpa loss sina lägenheter bildades en bostadsrättsförening. Jenny fortsatte dock att vara hyresgäst, fast nu med föreningen som hyresvärd. Till en början flöt allt på bra. Men när hon behövde hjälp med saker och ting i lägenheten stötte hon på motstånd från styrelsen.

– Min torkställning i badrummet gick sönder, och jag vände mig till styrelsen för att få en ny. Men de sa att det var hyresgästens eget ansvar. Jag blev jätteledsen, jag tyckte det var en konstig inställning. Varför kunde de inte kosta på en sån liten skitsak?

Läs ocksåSå kan du ta strid för ditt badkar – om det riskerar att kastas i renoveringenEtt vitt badkar.

Jenny kontaktade Hyresgästföreningen, som i sin tur försökte ha en dialog med styrelsen. När ingenting hände ansökte Hyresgästföreningen till hyresnämnden om åtgärdsföreläggande. Först då gav styrelsen med sig och Jenny fick sin torkställning.
Som resthyresgäst har man ofta en utsatt position, tycker Jenny. I många fall har hyresvärden inte alls sysslat med sådan verksamhet förut.

– Men det är främst attityden jag är besviken på. Det ironiska är att tidigare var alla väldigt besvikna på Mimer som hyresvärd, men nu är de själva mycket sämre hyresvärdar, säger hon. 

Annons

Håkan Forsman, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen, har bara haft ett liknande ärende tidigare som liknar Jennys. Men han tror att det finns ett mörkertal. Ofta är hyresgästen utlämnat till styrelsens attityd när det gäller att åtgärda brister i hemmet.

Läs ocksåBadkar kastas ut vid renoveringar – för Jenny är dusch otänkbart: ”Vet inte vad jag ska ta mig till”Jenny Ek

 – Bostadsrättsföreningar vill ju egentligen inte ha hyresgäster, principen om en förening bygger inte på det. Tyvärr förekommer det att en del styrelser medvetet skapar otrivsel för hyresgästerna så att de till slut väljer att flytta, säger han.

Pontus Gunnarsson är vd för Mälardalens bostadsrättsförvaltning, MBF. Han känner inte igen sig i bilden av att bostadsrättsföreningar skulle vilja bli av med hyresgäster.

Annons

– Det finns ju ombildningar som inte alla är med på, men jag har ingen känsla av att bostadsrättsföreningar skulle motarbeta dem som stannar kvar som hyresgäster. Det finns säkert enskilda fall, men det är ingenting jag stött på.

Läs ocksåHyresgäst blev uppsagd två gånger – får halv miljon och fyra eldstäder i förlikning

Precis som för alla hyresgäster är det hyreslagen som gäller.
–De flesta har ju varit grannar förut och fortsätter vara det.

Fakta: Resthyresgäster

En så kallad resthyresgäst är en person som inte köper sin lägenhet vid enombildning utan fortsätter att hyra, men med bostadsrättsföreningensom hyresvärd.Hos MBF, Mälardalens bostadsrättsförvaltning, finns 435 hushåll registrerade som hyr av bostadsrättsföreningar.

Läs också Slarvade konstant med hyran – barnkonventionen räddar mannen från att vräkas Värden går i konkurs - kan bli hyresgästernas vinstlott

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.