Annons

Kalars hotar familj med uppsägning efter hyresdeponering

Värmland Hyresvärden Kalars i Värmland har sagt upp en mamma med två barn som deponerat delar av sin hyra till länsstyrelsen efter en långdragen fuktskada. Hyresgästföreningen ser det som ett hot att försöka tysta andra missnöjda hyresgäster.
Foto: Anna Rytterbrant
Det tog flera månader för hyresvärden att reparera vattenskadan och hyresgästen deponerade därför en del av sin hyra till länsstyrelsen.

Hem & Hyra skrev i förra hösten om en hyresgäst i Forshaga som under sju månader väntade på att få sin fuktskadade lägenhet åtgärdad. Det var inte förrän Hem & Hyra skrev, som det blev fart på den privata hyresvärden Kalars och fuktskadan åtgärdades omgående.

Hyresgästföreningen försökte förhandla med Kalars om en hyresreduktion, eftersom kvinnan och hennes två barn inte kunde utnyttja hela lägenheten, utan endast ett av de fyra rummen plus kök. Men Kalars fortsatte att ta ut full hyra och vägrade att diskutera ärendet med Hyresgästföreningens jurist.

Läs ocksåKvinna anfölls i sitt hem och knivhögg förövaren – nu vräks hon från sin hyresrättBlod i trapphuset och bild från lägenheten efter bråket.

Hyresgästföreningen räknade därför ut en skälig del av hyran att deponera till länsstyrelsen varje månad, vilket kvinnan gjort. Något som hyresgäster har laglig rätt att göra vid tvister med sin hyresvärd.

Men nu har Kalars svarat med att vända sig till hyresnämnden för att säga upp kvinnan och hennes barn. Kalars menar att kvinnan har en hyresskuld på över 12000 kronor. De skriver också att hon orsakat fuktskadan genom att inte tillräckligt snabbt gjort en felanmälan. Dessutom ska kvinnan enligt Kalars ha ifrågasatt arbetet som hantverkarna utförde när fuktskadan väl började åtgärdas på ett sätt som gjort hantverkarna gråtfärdiga.

Annons

Hyresgästföreningen i region Mitt bestrider uppsägningen och hänvisar till den lagliga rätten att deponera hyra hos länsstyrelsen. De skriver också att kvinnan anmälde fuktskadan så fort hon upptäckte den, men att det tog en vecka innan hyresvärden ens kom för att stoppa läckan.

Läs ocksåFå kommuner erbjuder hyresgaranti – men Sofia och barnen fick hjälp att bo kvar: "Jag hade tur"En kvinna vid en vägg av trä och en dörr.

Hyresgästföreningen hävdar i stället att uppsägningen ska ses i ljuset av ett helt annat ärende som ska upp i hyresnämnden samma dag. Där har en annan hyresgäst hos Kalars liknande problem: fuktskador som tagit månader att åtgärda.

Hyresgästföreningen skriver till hyresnämnden:

Annons

”Uppsägningen /…/ är ägnat att verka repressivt och skickar signalen till andra boende hos hyresvärden att det kan gå illa om man som boende hävdar sin rätt. Så ska det inte vara”.

Läs ocksåFusket i bostadskön – här är de vanligaste bluffarnaLånga bostadsköer öppnar upp för bostadsfusk.

I september ska bägge ärendena upp i hyresnämnden för beslut.

Läs också Han för en ojämn kamp mot bostadsfusket: ”Hela samhället har sovit i den här frågan” Uppgav falska uppgifter – måste flytta och blir av med all kötid

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.