Klagade för sent på störning
Karin är 81 år och har hyrt av Säfflebostäder i 13 år. När hon förra hösten fick nya grannar, började störningarna. Men Karin tänkte att hon skulle avvakta. Hon vet att det kan vara jobbigt att komma i ordning precis när man flyttat och familjen hade många barn.
Men efter några månader utan bättring och när hon varit vaken fram till fem på morgonen på grund av störningar, tog hon kontakt med sitt bostadsbolag Säfflebostäder.
– Jag har kontaktat dem många gånger, men de tar mig inte på allvar eftersom jag väntade med att höra av mig i början. Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till, jag är helt slut av att aldrig få sova ut, säger hon och börjar gråta under intervjun.
Karin säger att det bor åtta personer i trean ovanför henne och att de flyttar möbler genom att dra dem över golvet. Att det dunkar och smäller.
– Jag och min man får ibland ta oss en tur med bilen för att få oss lite lugn och ro. Vi har haft olika grannar under de här tretton åren och aldrig ströts, men vi har aldrig varit med om maken.
När Hem & Hyra kontaktar Säfflebostäders vd Gustaf Andersson blir han bekymrad.
– Jag är inte alls insatt i ärendet, men det här låter inte alls bra – så här ska vi inte behandla våra kunder. Vi tar alla störningsärenden på största allvar. Sen är det inte alltid vi kan berätta för hyresgästen som störs hur vi hanterar ärendet och går vidare, säger han.
I det aktuella fallet är det Migrationsverket som står på kontraktet, blir det svårare att hantera störningsärenden då?
– Nej, i regel är det tvärtom eftersom den boende inte har samma besittningsskydd utan det är Migrationsverket som står på kontraktet. Vi brukar kontakta Migrationsverket och hos dem finns det en stor förståelse om att det här stör. Sen är det alltid svårt att säga vad en störning är, eftersom alla människor har olika toleransnivå, säger han.
Gustaf Anderssons tips vid störning är att alltid kontakta störningsjouren, skriva loggbok om när och vad störningen hände och bestod i.
– Det är det vi kan använda som bevis. Man ska definitvit inte ge upp och sluta kontakta störningsjouren för att man tycker att det tar tid. Störningsärenden är alltid svåra, men det är störningsjourens utryckningar, hyresgästens noteringar och varningar som gör att vi kan säga upp kontraktet, säger han.
I det aktuella fallet det åtta personer i en trea, att det blir störningar då är väl inte så konstigt?
– Det är ett känt problem bland alla värdar tror jag, att de ofta har bekanta och släktingar som övernattar. Men vi har en dialog med migrationsverket och ordnar en boskola tillsammans med bland annat Hyresgästföreningen där vi informerar om vad som gäller som hyresgäst, säger Gustaf Andersson.
Efter intervjun ber Gustaf Andersson Hem & Hyra att uppmana Karin att ringa honom.