Kraftig ökning av antalet ärenden hos Akelius
Hos flera värdar i Bohus Älvsborg har antalet ärenden ökat något jämfört med förra årets mätning. Men så stort glapp som Akelius, med lägenheter i Borås, Skövde, Uddevalla, Lysekil och Trollhättan, har ingen annan.
– Jag är förvånad och vill naturligtvis att siffran är noll, säger Glenn Malmberg.
Han ser två möjliga huvudorsaker till ökningen: Det första är att Hyresgästföreningen har blivit bättre på att marknadsföra sig.
– De gör sitt jobb och det är jättebra. De boende ska naturligtvis kunna vända sig till Hyresgästföreningen, men det är enklare om de kommer till oss först.
– Utgången blir den samma, självklart ska hyresgästerna ha kompensation om de haft men i boendet, tillägger han.
En annan möjlig orsak är att bolaget haft en period med ett stort antal vattenskador i en fastighet som stamrenoveras i Trollhättan.
– Under i princip en helg fick vi fem vattenskador där, men det har vi tagit tag i. Stambytet är klart i december, så det problemet ska försvinna, säger Glenn Malmberg.
Ett av de lokala bolagen sticker ut på ett annat sätt: Severinssons Fastighetsförvaltning som har drygt 750 lägenheter i Trollhättan och Uddevalla. I årets mätning hade bolaget noll ärenden.
– Jättetrevligt, det betyder ju att vi går våra hyresgäster till mötes, säger vice vd Christian Severinsson om placeringen.
Bolaget har inget särskilt arbetssätt för att få nöjda kunder, men strävar enligt Christian Severinsson efter att lyssna på hyresgästernas önskemål.
Så bra är värdarna i Bohus ÄlvsborgÄrenden per 1 000 lägenheter (siffra inom parentes avser antalet vid förra mätningen)
Akelius: 10,2 (2,6)Vänersborgsbostäder: 8,5 (5,9)Eidar: 4,6 (3,3)Uddevallahem: 4,2 (4,4)Lundqvist Byggförvaltning: 2,5 (0,8)Severinssons Fastighetsförvaltning: 0 (2,5)
Resultatet baseras på hur många ärenden Hyresgästföreningen drivit för medlemmars räkning från oktober 2007 till oktober 2008.