HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Krav på Jakri AB till hyresnämnden

Burlöv Fuktskador, mögel och trasiga kökssnickerier. Hyresgästerna i Åkarp vänder sig nu med hjälp av Hyresgästföreningen till hyresnämnden för att få bristerna åtgärder.

Två hyresgäster i Åkarp har under lång tid lidit av olika brister i sina lägenheter. De har inte lyckats få kontakt med hyresvärden Jakri AB. Kommunens miljöförvaltning har dömt ut vite på 15 000 kronor på grund av fuktskadorna och Hyresgästföreningen har handlagt deras ärende sedan förra sommaren. Eftersom inget har hänt vänder sig nu Hyresgästföreningen till hyresnämnden med en ansökan om åtgärdsföreläggande. På så vis vill man tvinga fram en förändring.

– Det händer ju inget så därför vänder vi oss till hyresnämnden. Hyresvärden har själv inte visat något intresse för att åtgärda problemen. Vad jag vet har de inte ens varit i lägenheterna. Hyresvärdens agerande är under all kritik, säger Andreas Persson, jurist på Hyresgästföreningen.

Läs ocksåAvbrutna förhandlingar och chockbud - "Boden utmärker sig bland Norrlandskommunerna"

Jan Berggren, på Jakri AB, tillbakavisar kritiken.

– Vi har inte kunnat komma in i lägenheterna trots att våra vaktmästare har försökt så många gånger. Det är klart att vi kan byta ett handfat på två timmar men då måste vi få tillgång till lägenheten, säger Jan Berggren.

Jan Berggren lovar nu att ett anlitat byggföretag ska undersöka lägenheterna på tisdag i nästa vecka och åtgärda de brister som de då upptäcker. Men han menar att han smutskastas i onödan.

Läs ocksåVärdarna ville ha två års retroaktiv hyra - nu är det avgjort: "Jag kan andas ut"Lisa Wadenholt andas ut efter beskedet från Hyresnämnden.

– Jag har inte en enda lägenhet som jag skäms över. Jag förstår inte varför folk vill flytta in till oss och sedan beklagar sig, säger Jan Edström.

Hyresgästen Ditte Edström har bott i sin lägenhet i åtta år och berättar att hon under dessa år aldrig fått gehör från hyresvärden när hon har påtalat bristerna, som nu har vuxit till en lång lista. Hon är minst sagt besviken på hyresvärden.

– Jag blir så förbannad över att han skyller på oss. Det är ren lögn. Det är rena sandlådenivån. De har både mejladress och telefonnummer till mig och ändå har de varken hört av sig eller varit här, säger Ditte Edström.

Läs ocksåHyreskraven väcker ont blod - men försvaras av värdarna

Detta är några av bristerna i de två lägenheterna enligt ansökan till hyresnämnden:
Fuktskador, trasig värmepanna, slitna kökssnickerier, fallfärdigt trädgårdsstaket, mögel i badrum, bristfällig ventilation, läckande kökskran, trasig ringklocka till entrédörren, spricka i handfat, lös lucka till tvättmaskinen, stopp i golvavlopp, slitet parkettgolv.

Läs också Från 12 procent ner till två – 120 hyreskrav inne, så mycket vill din värd höja Rapport: Bostadsbolagen visar fortsatt god ekonomi: ”Ingen anledning att chockhöja hyror”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.