”Kravet var oskäligt”

Östersund Janne krävde Östersundshem på 63 529 kronor för de månader han inte kunde bo i lägenheten. Oskäligt anser bolaget som säger att de inte kände till hur det förhöll sig.

Hyresgästen Janne (läs artikeln om honom här) anser att bostaden gjorde honom så sjuk att han inte kunde bo i den. Trots att han inte nyttjade den under 19 månader behöll han den.

Janne vände sig sedan till hyresnämnden för att kräva tillbaka månadshyrorna.

Läs också"Vi får husarrest" - hyresgäster fast i hemmet när hissreparationer tar tidEn kvinna och en man vid en trapp och i bakgrunden en blå hissdörr.

– Ett oskäligt krav, anser Ulf Magnusson, sektionschef på Östersundshem. Eftersom vi inte kände till att han inte bodde där förrän långt senare.

– Det är viktigt att hyresgästen hör av sig direkt så vi kan föra en dialog och hitta en lösning.

Parterna kom ändå överens om en ersättning på 8 500 kronor.

Läs ocksåStjärnan åker ut från Östermalmslägenhet: ”larmade inte om fuktskada”Mögel i skådespelerskans lägenhet.

– Jag tycker verkligen att vi sträckte oss väldigt långt.

Tror ni på ”Janne”?

– Ja, han är trovärdig i sin upplevelse, men eftersom våra prover inte visade på hälsofarliga värden är hans allergisymtom svåra att härleda.

Läs ocksåKvinna vräks – katturin och sopor fick barn att hålla för näsan: "Ovanligt ärende"Bild som visar sopsäckar på ett golv samt tre svarta silhuetter av en och samma katt.

Är lägenheten uthyrd nu?

– Ja, för enligt vår syn är den ju helt åtgärdad.

Vd Daniel Kindberg anser det viktigt att kunna påvisa att det verkligen är boendet som är orsaken i såna här fall.

– Annars blir det bara tro och tyckande, säger han.

Fotnot: Janne heter egentligen något annat.

Läs också Trots inläggen på Facebook: Därför får hyresgäst behålla lägenhet i semesterparadiset Efter 40 år renoveras deras förfallna fönster – men hyresgästerna måste betala: "Vi känner oss överkörda"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.