HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

”Kravet var oskäligt”

Östersund Janne krävde Östersundshem på 63 529 kronor för de månader han inte kunde bo i lägenheten. Oskäligt anser bolaget som säger att de inte kände till hur det förhöll sig.

Hyresgästen Janne (läs artikeln om honom här) anser att bostaden gjorde honom så sjuk att han inte kunde bo i den. Trots att han inte nyttjade den under 19 månader behöll han den.

Janne vände sig sedan till hyresnämnden för att kräva tillbaka månadshyrorna.

Läs ocksåKlagade för mycket - nu ska hela rasket rivasHål i ett innertak

– Ett oskäligt krav, anser Ulf Magnusson, sektionschef på Östersundshem. Eftersom vi inte kände till att han inte bodde där förrän långt senare.

– Det är viktigt att hyresgästen hör av sig direkt så vi kan föra en dialog och hitta en lösning.

Parterna kom ändå överens om en ersättning på 8 500 kronor.

Läs ocksåJessica får städhjälp av hemtjänsten – värden ville vräka henne: "Inte städat alls"Kvinna som står lutad mot en vägg och tittar in i kameran.

– Jag tycker verkligen att vi sträckte oss väldigt långt.

Tror ni på ”Janne”?

– Ja, han är trovärdig i sin upplevelse, men eftersom våra prover inte visade på hälsofarliga värden är hans allergisymtom svåra att härleda.

Läs ocksåAlla blev uppsagda – har fortfarande inte fått tillbaka deposition: ”Risk för konkurs”Orimlig hyra, Alban Dautaj, Felicia Grönlund

Är lägenheten uthyrd nu?

– Ja, för enligt vår syn är den ju helt åtgärdad.

Vd Daniel Kindberg anser det viktigt att kunna påvisa att det verkligen är boendet som är orsaken i såna här fall.

– Annars blir det bara tro och tyckande, säger han.

Fotnot: Janne heter egentligen något annat.

Läs också Svåra fuktskador i sju lägenheter – hyresgäst anmälde inte vattenläcka Ingen lösning i hyresnämnden – Peter kan bli utan post i flera månader till

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.