Lättare att få tvättid med modern teknik
Jan Johansson låser upp dörren till bokningsrummet med sin tag, en plastbricka som fungerar som en elektronisk nyckel. I det lilla rummet finns en terminal där han bokar sin nästa tvättid.
– Systemet är lite krångligt att förstå. Men förutom det har det blivit mycket bättre, tycker han.
Tidigare samsades hyresgästerna i området Midgård om en stor tvättstuga på gården. Det kunde vara svårt att få tillgång till en ledig tvättmaskin. Nu finns i stället åtta små tvättstugor
i gårdshuset.
Bokningen sker elektroniskt och det är bara den som har bokat som kommer in i just den tvättstugan. Om det är för lite tvättid kvar går maskinerna helt enkelt inte att starta.
– Så nu slipper man bråka med grannarna. Det är det bästa, säger Jan Johansson.
Han tvättar ungefär tre gånger i månaden och numera brukar det aldrig vara problem att få tid. Han tycker också att det är bra att slippa hålla med tvättmedel själv.
– Både tvättmedel och sköljmedel ingår. Maskinen väger tvätten och doserar så att det blir lagom, säger Håkan Karlsson, förvaltare hos hyresvärden Bostadsbolaget i Västervik.
Trots det har moderniseringen inneburit en besparing.
– Vi behöver inte alls lägga lika mycket resurser på städning när folk inte håller på med tvättmedel och spiller längre.
Den kritik som framfördes från allergiker när planerna presenterades tycks också ha lagt sig.
– Det är nog mindre risk att de blir dåliga nu än när det kunde finnas rester från olika tvättmedel i tvättmedelsfacket, säger Håkan Karlsson.