Linköpingsvärd medgav brister
Hyresgästen uppfattade att det var en nyrenoverad lägenhet han skulle flytta in i den 1 juni i år. Men det visade sig att tapeterna satt löst i flera rum, att de nylagda golven hade vassa skarvar och att blandarna vid handfatet och badkaret inte fungerade.
Då hyresgästen inte fick gehör för sina klagomål hos den privata värden kontaktade han Hyresgästföreningen och fick hjälp att lämna in en ansökan om åtgärdsföreläggande till hyresnämnden.
När nämnden höll sammanträde med besiktning på plats i den aktuella lägenheten visade det sig att hyresvärden hade rättat till en del av bristerna. Men flera problem kvarstår att åtgärda, bland annat en läckande toalettstol och blandaren vid badkaret, där man inte kan reglera temperaturen på vattnet.
– Hyresgästen har inte kunnat bo i lägenheten med sina barn eftersom det inte har gått att duscha, påpekade hyresgästens ombud, Lena Andersson från Hyresgästföreningen, vid besiktningen.
Dessutom är köksbänken i dåligt skick och köksluckorna är delvis omålade.
Hyresvärden menade att han haft svårt att komma i kontakt med hyresgästen och därför inte kunnat lösa problemen. Under sammanträdet var hyresvärden tidvis uppenbarligen irriterad. Han anser att hyresgästen överdriver. Värdens ombud, Lars Remne, framhöll att vissa av problemen beror på husets ålder, vädret och utomhustemperaturen och att värden inte kan göra mycket åt det.
Men hyresvärden gick ändå med på att åtgärda de problem som fortfarande återstår. Det mesta ska vara gjort senast den 5 december och om så inte skett fattar hyresnämnden ett formellt beslut som kan betyda att hyresvärden tvingas betala vite om bristerna inte åtgärdas. Den trasiga blandaren ska däremot fixas snarast.
– Då pratar vi om dagar, sade hyresnämndens ordförande, hyresrådet Erik Ferlin innan sammanträdet avslutades.