Lojalitetsprogram ska få medlemmar att stanna

Nyheter Hyresgästföreningen ska bli bättre på att behålla sina nya medlemmar. Bland annat ska det ske med bättre riktad information.

Det kostar mer att värva nya medlemmar än att behålla dem man redan har. Därför har Hyresgästföreningen beslutat att ta fram ett nytt så kallat lojalitetsprogram med förslag till åtgärder för att nya medlemmar ska stanna i organisationen. Framför allt riktar man in sig på utträden som sker under de tre första åren. Uppskattningsvis hälften av de som väljer att lämna Hyresgästföreningen gör det av anledningar som är svåra att påverka. Exempelvis att medlemmen flyttat till en annan typ av boende eller avlidit. 

Bland resten av avhoppen finns det en möjlighet att påverka åtminstone en del. Exempelvis bland dem som uppger att de inte ser nyttan med ett medlemskap eller inte har angett någon orsak alls. Mer riktad information är ett av knepen som Jens Wetterling, medlemsstrateg på Hyresgästföreningen, tror på.

Läs ocksåSå påverkade pandemin medlemsantalet i MellansverigeRoland Pipenburg sitter vid sitt skrivbord.

– I dag skickar vi ut samma information till alla nya medlemmar. Det borde gå att kunna rikta den bättre utifrån vad medlemmarna visar intresse för. Flera fackföreningar och andra ideella organisationer har kommit längre i det arbetet, säger Jens Wetterling.

Det nya lojalitetsprogrammet tas fram i av en projektgrupp i samarbete med en marknadsbyrå. I början av nästa år ska ett förslag presenteras för Hyresgästföreningens ledningsgrupp. 

Läs också Därför tappar norra Skåne medlemmar Medlemstapp i BohusÄlvsborg-Skaraborg Nytt medlemsrekord i Storgöteborg Medlemsrekord för Hyresgästföreningen i södra Skåne

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.