Medlemmar skolas i Sydost

Kronoberg Hyresgästföreningen Sydost, där Blekinge och Kronoberg ingår, satsar för första gången på utbildningar riktade till medlemmar. Temat är rättigheter, skyldigheter och nyttigheter.
Foto: Annika Wallsson
Utbildning. Hyresgästerna Anton Skov-Poulsen och Marcus Lundgren nappade på Hyresgästföreningens medlemsutbildning. Till höger Jonna Elofsson Bjässe från Medveten konsumtion.

Hyresgästerna Anton Skov-Poulsen och Marcus Lundgren slår sig ned i salen på Kök 11 i Växjö. Kockan är sex på kvällen och utomhus är det mörkt. Båda är de medlemmar i Hyresgästföreningen och i kväll ska de, tillsammans med ett 20-tal andra, få reda på vad medlemskapet kan innebära.

– Hyresgästföreningen gör många saker. Vi förhandlar hyran, hjälper medlemmar vid tvist med hyresvärden och är ombud för medlemmar i domstol. Vi jobbar även med opinionsbildning och lokal verksamhet i olika bostadsområden, berättar Josefin Andersson, Hyresgästföreningens ärendehandläggare i Karlskrona.

Läs ocksåHotfulla sms till hyresvärden – ny lag fick mannen vräktEtt sms, en siluett och en bild av en ingång till rätten i Karlstad.

Sedan har hon en genomgång kring allt från vilka lagar och avtal som gäller på hyresmarknaden till vilka rättigheter och skyldigheter en hyresgäst har och svarar på frågor.

När det är dags för fikapaus säger Anton Skov-Poulsen att han fått svar på flera funderingar.

– Jag har varit medlem i sex år men aldrig haft en tvist eller flyttat. När fakturan kommer betalar jag bara medlemskapet utan att tänka så mycket på det. Jag tycker jag fick mer kunskap än jag hade innan så det här var bra. Sedan är det klart att man kan behöva lära sig ännu mer men jag känner att man fick det grundläggande, säger han.

Läs ocksåSatte eld på sin lägenhet timmar innan vräkning – vill själv ha hårdare fängelsestraffTre bilder. En visar ett eldhärjat kök, en andra är ett foto på en maskad sida ur dompapper. Den tredje är en suddig övervakningsbild.

Efter fikat tar Jonna Elofsson Bjässe från föreningen Medveten konsumtion vid med tips och råd kring hur man kan leva sitt liv på ett ekologiskt hållbart sätt. Marita Jonsson är Hyresgästföreningens utbildningsstrateg i region Sydost. Hon förklarar bakgrunden till satsningen på medlemsutbildning:

– Vi känner att vi behöver bredda oss och erbjuda utbildningar till en bredare målgrupp och inte bara till förtroendevalda. Vi ser detta som en ökad medlemsnytta. Kanske kan vi även väcka intresse och nyfikenhet hos dem som kommer.

Fler utbildningstillfällen för medlemmar kommer att ske under våren runt om i regionen. Du kan hitta dem på hyresgastforeningen.se

Läs också"Vi får husarrest" - hyresgäster fast i hemmet när hissreparationer tar tidEn kvinna och en man vid en trapp och i bakgrunden en blå hissdörr.
Fakta: Hyresgästföreningen Sydost
  • I regionen ingår 52 kommuner fördelade i sex län: Blekinge, Kronoberg, Kalmar, Jönköping, Östergötland och Gotland. Totalt 72 000 medlemmar.
  • Enligt den senaste årsredovisningen (2017) behandlades totalt 7 986 ärenden och rådgivningar. Vid 28 tillfällen drevs ärendet till hyresnämnden, sju tillfällen till tingsrätten. I övrigt har flertalet ärenden kunnat lösas genom föreningens kontakter med hyresvärden.
  • Vanligaste typerna av ärenden 2017 handlade, liksom tidigare år, om bristande underhåll, reparationer, ersättningskrav och besiktningar i samband med flytt. Antalet störningsärenden har ökat.
Läs också Ljög om att han hyrde i andrahand – måste betala 40 000 kronor Kompisen betalade hyran – krävs på 100 000 kronor efter vännens död

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.