Miljöförvaltningen tar nya grepp mot oseriösa värdar

Stockholm Skriverier om slumvärdar och missnöjda hyresgäster har fått miljöförvaltningen i Stockholm stad att reagera. För att få reda på brister tar de nu kontakt med över hundra hyresgäster.​

Sedan 2007 granskar Miljöförvaltningen hur det är ställt med hyresfastigheterna i Stockholm. I granskningen kontrolleras bland annat ventilationen, mögelförekomst och risken att hyresgäster ska få en legionellainfektion i lägenheterna.

Vanligtvis kontrolleras fastigheten genom kontakt med fastighetsägaren men i år har miljöförvaltningen ändrat arbetssätt.

Läs ocksåUnik överenskommelse: Hyrorna satta ända fram till 2030Christian Kylin, vd på Halmstads kommunala bostadsbolag HFAB.
– I augusti kommer vi att välja ut 100-150 hyresgäster hos 30 hyresvärdar som kommer att få ett brev där vi ber de beskriva om de har hälsoproblem eller brister i lägenheten och åter-komma till oss, säger Shahryar Hatami, projektledare för tillsynen av fastighetsägare.
 
Fokus kommer att ligga på hyresvärdar som haft mycket problem.
– Vi samarbetar med hyresgästföreningen i Stockholm i det här projektet, de får många klagomål och vi kommer att ta hjälp av dem för att ser vilka värdar vi ska kontrollera, säger han.
 
Det som fått miljöförvaltningen att ändra arbetssätt och ta hjälp av hyresgästerna är alla skriverier om kackerlackor, mögel, slumvärdar och alla klagomål från hyresgäster.
– Det kanske låter konstigt men vi hoppas hitta fler missförhållanden än tidigare. Vi vill höra om hyresgästernas klagomål och problem, säger han.
 
Hyresvärdar som har brister i sina lägenheter kommer att få krav på sig att rätta till det. I slutet av 2011 kommer försöket att utvärderas för att se om det ska fortsätta. I 2010 års kampanj mot fastighetsägare i Stockholm stad hade 95 procent av hyreshusen anmärkningar som gällde till exempel ventilation, risk att få legionärssjuka eller mögelproblem.

Läs också Här är dina verktyg när värden inte gör sitt jobb Så kan du ta strid för ditt badkar – om det riskerar att kastas i renoveringen Badkar kastas ut vid renoveringar – för Jenny är dusch otänkbart: ”Vet inte vad jag ska ta mig till” Värden går i konkurs - kan bli hyresgästernas vinstlott

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.