Annons

Mimer har sagt upp boinflytandeavtalet

Västerås Mimer har sagt upp boinflytandeavtalet med Hyresgästföreningen. Ett nytt avtal är på gång. Men i fortsättningen vill Mimer jobba mer med boinflytande på egen hand.

Under 2014 sköt Mimer till drygt 600 000 kronor i boinflytandemedel till Hyresgästföreningen. Men tills vidare är utbetalningarna stoppade. Parterna håller på och jobbar fram ett nytt boinflytandeavtal som beräknas vara klart tidigast till sommaren.

Hur det nya avtalet ska se ut är inte klart än. Men enligt Ulf Lindblom, fastighetschef på Mimer, är det möjligt att Mimer kommer att jobba mer med boinflytandefrågor på egen hand, utan att gå via Hyresgästföreningen.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

– Vi ska fortsätta jobba med de här frågorna, vilket vi också redan gör. Men boinflytandet måste inte gå via Hyresgästföreningen utan vi ska utreda hur vi kan jobba mer med det här på egen hand. Vi har känt i många år att det är dags att se över det här systemet. Kanske behöver inte allt boinflytande gå via Hyresgästföreningen utan vi kan pytsa ut pengarna direkt i våra bostadsområden i stället, säger han.

Annons

Malin Sturk, verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen, håller med om att avtalet behöver göras om.

– Tanken med boinflytandeavtalet är att säkerställa att alla hyresgäster ska ha möjlighet till inflytande. Under några år har man satsat områdesvis, främst på Vallby, Bäckby och Skälby. Vi vill komma ifrån det och jobba mer för alla hyresgäster, säger hon.

Annons
Läs ocksåHyresgästerna går samman för att rädda sina uteplatser: ”Vi vill bara ha trygghet”
Fakta: Boinflytande

Kommunala bostadsbolag ska enligt lag ge hyresgästerna chans att vara med och påverka det egna bostadsområdet. Bolagen avsätter årligen pengar för det. Det gör även en del privata värdar, även om de inte omfattas av lagkravet. Pengarna kallas boinflytandemedel.

Läs också Här är värdarnas metoder för att upptäcka svartuthyrning - röda kalsonger bevis när Arman skulle vräkas Fördubblad p-avgift efter bostadsbolagets räntesmäll – hyresgästen Nathalie: ”Känns väldigt överdrivet” 16 500 hushåll får vänta på besked om hyran efter flera strandningar Diakonen Giselle: ”Alla vinner om man hjälper någon att undvika vräkning”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.