Missnöjd? – så klagar du på Hyresgästföreningen
Bengt Olsson i Örebro är en av dem som lyssnar på mest kritik från Hyresgästföreningens medlemmar. Till honom kan den höra av sig som är missnöjd med eller har synpunkter på föreningens verksamhet.
– Jag har ungefär 150 registrerade ärenden per år, det mesta gäller juridiska ärenden och förhandlingar. Men jag får många positiva åsikter också, säger Bengt Olsson.
Oftast gäller ärendena att en medlem inte förstått vad som står i ett brev om till exempel ett avslutat ärende. Han eller hon kanske undrar varför ärendet lagts ned eller varför en hyresförhandling gått åt ett visst håll.
– Jag brukar kunna förklara litet mer och jag skulle tro att nio av tio är ganska nöjda efter att vi rett ut det hela. Det juridiska språket kan ju vara snårigt ibland, säger Bengt Olsson.
Formellt har han titeln synpunktshanterare men han tyckte att den gamla beteckningen klagomålshanterare mer täckte vad de flesta ärenden faktiskt rör sig om.
– Tanken med mina arbetsuppgifter är att vi ska ta tillvara medlemmarnas åsikter så att vi kan ge dem en bättre service. Och de allra flesta är trevliga trots att de vill klaga, säger Bengt Olsson.
Den som vill kontakta Bengt Olsson för att framföra klagomål eller synpunkter kan göra det via Hyresgästföreningens hemsida: www.hyresgastforeningen.se/kontakta_oss/Sidor/Synpunkter.aspx