Missnöjda hyresgäster går samman på nätet
Framför allt är det årets hyreshöjning på i genomsnitt 2,3 procent, eller ungefär 120 kronor i månaden för en genomsnittslägenhet, som gruppen är missnöjd med. Men den riktar också kritik mot Värmdöbostäders underhåll och service, som de menar är under all kritik.
Annons
Frida Hånell har bott i Gustavsberg i hela sitt liv. Hon är en av de som administrerar gruppen, och hon tycker att den är en bra kanal att visa sitt missnöje genom. Målet med gruppen är att dra fokus till bristerna.
– När det väl har varit något problem har man varit tvungen att fajtas för att få det fixat. Jag hade själv mögel i badrummet men när jag skickade in en felanmälan hände det ingenting. Jag blev tvungen att skicka en klagomålsrapport till Värmdö kommun för att få det fixat, säger Frida Hånell och fortsätter.
– Ju fler som går med i gruppen desto fler är det som får upp ögonen för problemen. Målet är att Värmdöbostäder ska haja till och börja bry sig om sina områden.
Värmdöbostäders vd Björn Blomkvist ser positivt på att de brister som hyresgästerna upplever lyfts fram. Nästa steg hoppas han blir en träff där de som står bakom gruppen får framföra sina synpunkter.
– Vi vill veta vad missnöjet beror på, för det är säkert grejer vi kan göra något åt. Vårt mål är att ha nöjda hyresgäster. Men jag skulle föredra om de pratar med oss först, säger Björn Blomkvist.
Flera liknande grupper, där hyresgäster visar missnöje mot bostadsbolagen, har dykt upp på Facebook. Bland andra ”Vi som fryser i Svenska bostäder”, ”Anti-Akelius”, ”Hata Heimstaden” och ”Hata Wallenstam”.
Annons
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.