Närmare 400 hyresgäster protesterar mot Mjölbyvärd
På torsdagsmorgonen träffade fem hyresgästrepresentanter Mjölbys kommunalråd Cecilia Vilhelmsson (S) för att överlämna protestlistorna och ett brev. Namnunderskrifterna kommer från boende i flera olika bostadsområden. De fick också möjlighet att utveckla kritiken.
– Prio ett är att vi måste få värme i våra lägenheter och vaktmästare i våra områden, säger Monica Fransson, som bor i Lundbyområdet.
Hon beskriver hur hyresgäster måste ha ordentligt med kläder på sig inne, att en del använder värmefiltar och att det finns de som utnyttjar ugnen som extra värmekälla.
– Jag tänkte att jag skulle bjuda in vd:n att sova hos mig och se hur det är. För det är inte så kul att behöva köra pyjamasen några varv i torktumlaren varje gång man ska gå och lägga sig för att det bara är 18 grader inne.
Förutom temperaturen är hyresgästerna bland annat missnöjda med den omorganisation som Bostadsbolaget sjösatte 1 juni. Då infördes exempelvis central felanmälan.
– Förr hade vi vaktmästare i områdena som man kunde gå till och säga till om något var fel. Och vaktmästaren brukade komma samma dag eller dagen efter och fixa det. Det tar mycket längre tid nu, när man måste anmäla allt till kontoret och de ska vidarebefordra det, säger Torgny Johansson, som bor på Tunet.
Kritiken handlar även om sådant som trappstädning och gräsklippning.
Finns det någonting som har blivit bättre efter omorganisationen?
– Inte ett dugg, säger Monica Fransson bestämt.
Cecilia Vilhelmsson tog emot gruppen och namnlistorna och lyssnade på vad hyresgästerna hade att säga.
Hon förklarade att hon visserligen representerar Mjölby kommun, som äger Bostadsbolaget, men att hon inte har något direkt inflytande över hur bolaget sköts.
– Kommunstyrelsen har visserligen uppsiktsplikt över Bostadsbolaget. Vi ska se till att bolaget sköts enligt ägardirektiven, säger hon.
Exempelvis kommer vd Torbjörn Olsson och styrelseordförande Jörgen Oskarsson (S) att närvara vid nästa kommunstyrelsesammanträde för att hålla politikerna uppdaterade.
Hon lovade också att förmedla en kontakt med Jörgen Oskarsson och se till att han får brevet och namnlistorna.
– Men det är jättebra att vi blir uppmärksammade på det här, för får man inget veta så kan man inget göra, säger Cecilia Vilhelmsson.
Monica Fransson och de övriga hyresgästerna var nöjda med mötet, trots att de inte fick några konkreta svar på sina synpunkter och funderingar.
– Det känns bra så långt. Nu hoppas vi att Jörgen Oskarsson vill träffa oss, säger Monica Fransson.