Annons

Nu åtgärdas barnens sovrum på Mariedal i Lysekil

Lysekil Tapeterna har rivits ner och en fläkt ska torka upp fukten. Nu åtgärdas läckaget i familjen Olssons lägenhet på Mariedal i Lysekil. "Jag vågar knappt tro att det är sant!"säger mamman Linda Olsson.
Foto: Karin Gistedt/Linda Olsson
Förra veckan berättade Hem & Hyra om Linda Olsson i Lysekil som väntat i två månader på att få sin vattenskadade lägenhet åtgärdad. Nu har arbetet påbörjats.

Förra veckan berättade Hem & Hyra om familjen Olsson på Mariedal i Lysekil som inte kunnat använda sitt sovrum sedan i september. Orsaken var att det regnat rakt in i rummet. Mamman, Linda Olsson, felanmälde och förvaltaren Kilbäcken Fastighetsutveckling lovade att de skulle fixa problemet men ingenting hände, förrän nu.

– Nu har de varit här och rivit ner tapeterna, tagit bort golvmattan och satt in en fläkt. Det tar tydligen upp till två veckor innan det är torrt nog att börja återställa rummet, säger Linda Olsson, som ser fram emot att barnen Dexter och Stella får flytta in i sitt rum före jul.

Läs ocksåPolitisk färg påverkar varken hyresköerna eller byggandetMartin Grander och partisymboler

– De har ju varit utan sitt sovrum i tio veckor nu, säger Linda Olsson.

Hyreshuset som familjen Olsson bor i ägs, sedan tre år tillbaka, av Home Property Value 2 AB. Ett kapitalplaceringsföretag med säte i Göteborg. Vd:n Göran Gustafsson har tidigare bekräftat att ett tjugotal hyresgäster på Mariedal drabbats av läckande fönster.

Enligt Gustafsson anlitade den tidigare ägaren, HSB, byggentreprenören Peab för att byta ut ett stort antal fönster. Peab lät sedan underleverantörer utföra jobbet. Men något gick fel. Gustafsson kallar det hela för ”byggfusk” och en ”mindre skandal”.

Läs ocksåRånad och slagen i sin lägenhet - men Emil vägrar vara räddLysekil - gangsterhåla eller trygg småstad? Emil vägrar känna rädsla, trots att han blev rånad och misshandlad i sin egen lägenhet. "Det handlar inte om Lysekil, utan om enskilda individer", säger han.

– Peab har erkänt att det blivit fel. Men processen kring ansvarsfrågan har dragit ut på tiden. Vi anlitar Kilbäcken Fastighetsutveckling som förvaltare och det är de som driver frågan mot Peab och som sköter det dagliga underhållet av fastigheterna, säger Göran Gustafsson.

Annons

Tobias Savola är förvaltare på Kilbäcken Fastighetsutveckling. När Hem & Hyra frågar honom hur det kan komma sig att Linda Olsson inte fått sin vattenskadade lägenhet åtgärdad på över två månader svarar han, via mejl, så här:

”Fastigheten ligger i en tvist mot Peab om en entreprenad gällande fönsterbyten sedan tidigare. Fastigheten har också reklamerat felen till Peab som har rätten till åtgärd inom två månader från det att skadan reklameras. Däremot har vi någon skada nu som fallit ur denna tid och fastigheten har påbörjat arbete för att återställa. De hyresgäster som gjort anmälan om fönster har fått information om detta. Har det varit akuta åtgärder, med vatten som direkt inkommer i hyresobjekt, anses det som akut åtgärd och prioriteras för akutåtgärd.”

Läs ocksåÅldringsbrotten har blivit digitala: "Bankkontot tömt innan de förstår"Kommunpolis Dan Carlsson i Lysekil uppmanar alla som drabbas av bedrägerier eller försök till bedrägerier, att polisanmäla. "Det är viktigt för oss som utreder brotten att få veta hur bedragarna bär sig åt. Och det är inget att skämmas över att man blivit utsatt. Tvärt om", säger han.

Natten till den 29:e september regnade det rakt in i Linda Olssons lägenhet. Borde inte det kräva en så kallad ”akut åtgärd”? 

”Vid första kontroll av våra fastighetsskötarna så var inte bedömning att det var av akut åtgärd. Denna skada reklamerades till Peab för åtgärd och vi gjorde också en fuktmätning för att konstatera vart felet kom ifrån. Vi har också fått bilder på skadan och enligt dessa så är största problemet runt fönstret vid mindre läckage som vi haft problem med andra fönster i entreprenaden. Vi har sedan en tid tillbaka gjort åtgärder på utsidan för att förhindra fortsatta läckage”, svarar Tobias Savola i ett mejl.

Nu ser Kilbäcken Fastighetsutveckling till att stuprören på Mariedal sätts fast ordentligt.

I Hem & Hyra:s reportage berättade hyresgäster om provisoriska reparationer på Mariedal som blivit permanenta. Exempelvis stuprör som, under lång tid, bundits fast med spännband. Nu har även arbetet med att åtgärda det kommit igång. I ett mejl till Hem & Hyra skriver Kilbäckens förvaltare Tobias Savola så här:

”Under hösten skall reparationer utföras på rännor och dagvattenrör. Arbetet är planerat under första delen av november månad och kommer då att slutföras. Av säkerhetsskäl kan de hända att man tillfälligt gjort akuta åtgärder men dessa är ej permanenta.”

Annons

LÄS ÄVEN:

Det regnade rakt in i barnens sovrum

Oro för kortsiktigt tänkande på Mariedal

Problem vid renovering på Mariedal

Fakta: Pro Value AB / Home Property Value 2 AB

Pro Value AB är ett kapitalplaceringsföretag som erbjuder investerare att bli delägare i olika fastigheter.

Affärsidén går ut på att äga och förvalta fastigheter under, i första hand, fem till sju år. Därefter ska fastigheter säljas och resultatet delas ut till aktieägarna. Som delägare i en fastighetsfond har man under denna tid möjlighet att sälja aktierna till marknadspris.

Pro Value AB köpte de 251 hyresrätterna på Mariedal i Lysekil hösten 2016. Därefter har beståndet sålts till en fastighetsfond som heter Home Property Value 2 AB. Därav namnet på hyresgästernas nuvarande värd.

I Lysekil använder Home Property Value AB det Uddevallabaserade företaget Kilbäcken Fastighetsutveckling AB som förvaltare.

Källa: ProValue AB:s hemsida samt Göran Gustafsson, ProValue AB:s vd

Läs också Hyresgästernas fråga till politikerna - Vill ni ha ett Lysekil enbart för sommargäster? Lämnar regionstyrelsen - "Förnyelsen går för långsamt"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.