Ny torkanläggning irriterar hyresgäst i Borås
Hyresgästen som bor i ett mindre hyreshus utanför Borås menar att den nya fläkten i torkrummet inte är lika effektiv som den gamla var. Hon menar att det tar flera timmar att få tvätten torr och att det numera krävs att man har en hel tvättdag för torr tvätt.
I sin anmälan till hyresnämnden har hyresgästen också tagit upp att hennes balkong kräver renovering, då murbruket släpper och det faller stora stenar på golvet. Dessutom har hyresvärden kapat ner ett stort träd på gården för att ge plats åt ett elskåp. Det utlovades då ett nytt träd på platsen, men det har gått flera år utan att det hänt något.
Hyresnämnden har nu sagt sitt i ärendet och där får hyresvärden rätt på alla punkter. Hyresvärden har förklarat att den nya avfuktaren i torkrummet är avsett för 15 kvadratmeter och det befintliga är bara 12 kvadrat. Den nya maskinen har av miljöskäl inte samma effekt som den gamla, men då har man dessutom installerat en takfläkt. Enligt installatören fungerar anläggningen som den ska, och inga andra hyresgäster har klagat.
Värden har också kunnat redogöra för insatser på balkongen, där skadorna beror på frostsprängningar och ska åtgärdas snarast.
Vad gäller det stora trädet på gården förklarar värden att det var en elbolag som stod för att det togs bort. I överenskommelsen med bolaget skrevs att trädet skulle ersättas med buskar, vilket inte gjorts. Hyresvärden säger i sitt svar till hyresnämnden att man som värd borde sett till att det ordnats, men att elbolaget nu är kontaktat för att ställa det till rätta.
Hyresnämnden skriver i sitt beslut att värden visat på att torkrumsavfuktaren fungerar, men att hyresgästen inte är nöjd med effekten. Det har dock inte visat sig var några brister som motiverar något åtgärdsföreläggande. Hyresgästens yrkande avslås därför och hyresvärden får rätt.