Annons

Ny torkanläggning irriterar hyresgäst i Borås

Borås När det gamla torkfläkten i tvättstugan gick sönder ersattes den med en ny, mer energisnål maskin. Den nya uppfyller inte hyresgästens krav, så hon vände sig till hyresnämnden som nu gett sitt svar på tvisten.
Foto: Jakob Kindesjö
Hyresgästen upplever den nya torkanläggningen i tvättstugan som sämre än den gamla, men får inte rätt mot värden.

Hyresgästen som bor i ett mindre hyreshus utanför Borås menar att den nya fläkten i torkrummet inte är lika effektiv som den gamla var. Hon menar att det tar flera timmar att få tvätten torr och att det numera krävs att man har en hel tvättdag för torr tvätt.

I sin anmälan till hyresnämnden har hyresgästen också tagit upp att hennes balkong kräver renovering, då murbruket släpper och det faller stora stenar på golvet. Dessutom har hyresvärden kapat ner ett stort träd på gården för att ge plats åt ett elskåp. Det utlovades då ett nytt träd på platsen, men det har gått flera år utan att det hänt något.

Läs ocksåAndrahandshyresgäst länsade lägenhet på möbler - därför döms hon inte för stöldEn tvådelad bild. Den ena halvan visa ett skåp, den andra utdrag av skickade sms med meddelande som "Snälla mina möbler", "Snälla ring mig" och "tillbaka mina möbler".

Hyresnämnden har nu sagt sitt i ärendet och där får hyresvärden rätt på alla punkter. Hyresvärden har förklarat att den nya avfuktaren i torkrummet är avsett för 15 kvadratmeter och det befintliga är bara 12 kvadrat. Den nya maskinen har av miljöskäl inte samma effekt som den gamla, men då har man dessutom installerat en takfläkt. Enligt installatören fungerar anläggningen som den ska, och inga andra hyresgäster har klagat.

Annons

Värden har också kunnat redogöra för insatser på balkongen, där skadorna beror på frostsprängningar och ska åtgärdas snarast.

Vad gäller det stora trädet på gården förklarar värden att det var en elbolag som stod för att det togs bort. I överenskommelsen med bolaget skrevs att trädet skulle ersättas med buskar, vilket inte gjorts. Hyresvärden säger i sitt svar till hyresnämnden att man som värd borde sett till att det ordnats, men att elbolaget nu är kontaktat för att ställa det till rätta.

Annons
Läs ocksåKvinna satte in kök till inneboende – förlorar hyresrätt: "Tycker att det var hårt"

Hyresnämnden skriver i sitt beslut att värden visat på att torkrumsavfuktaren fungerar, men att hyresgästen inte är nöjd med effekten. Det har dock inte visat sig var några brister som motiverar något åtgärdsföreläggande. Hyresgästens yrkande avslås därför och hyresvärden får rätt.

Läs också Kyl och frys förstördes av kvarlämnad mat – hyresgäst krävs på 100 000 kronor Elias och Romina tog fajten – fick ersättning för den felkonstruerade duschen Östersundshem får lov att renovera 192 lägenheter – upp till 58 procent i hyreshöjning

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.