Nyfödda och äldre utan hiss i tre månader – Ahmed är ”riktigt förbannad”

Malmö Hissen i hyreshuset har stått stilla mellan våning tre och fyra sedan mitten av januari. "Jag betalar 12 000 i månaden för min trea och då ska allting fungera", säger Ahmed Keita som i ren desperation har vänt sig till hyresnämnden.
Hyresgästen Ahmed Keita och hissknappar.
Foto: Anders Paulsson
Ahmed Keita har tröttnat på den trasiga hissen och tagit strid mot hyresvärden.

Ahmed Keitas femårige son tyckte det var så pass obehagligt att åka den skakiga hissen upp till femte våningen att han helst ville bli buren. Men nu slipper han. I tre månader har hissen stått stilla. De boende är hänvisade till smala och branta trappor.

– Jag vet inte vad jag ska göra åt detta men jag är förbannad, riktigt förbannad. Dels för min egen skull, dels för andra i huset. Jag är ganska ung fortfarande men ibland kommer man med barn och matkassar och det är jobbigt, säger Ahmed Keita.

Läs ocksåSonja fastnade i hissen och krävdes på 80 000 för skadegörelse - nu slipper hon betalaKvinna som öppnar hissdörr

När Hem & Hyra besöker hyreshuset, som ligger mellan Sankt Knuts torg och Värnhem i Malmö, håller några grannar på att flytta prylar i tunga kassar som de tvingas släpa upp för trapporna. Redan i samband med att hissen gick sönder informerade hyresvärden Stena fastigheter om att den skulle lagas. Omgående, trodde de boende. Men det visade sig snart att problemen var mer komplicerade än så. Enligt nästa lapp som mötte hyresgästerna i trappen skulle det ta tolv veckor att lösa problemet.

Ahmed Keita bor på femte våningen i hyreshuset i centrala Malmö.
Ahmed Keita bor på femte våningen i hyreshuset i centrala Malmö. Hissen har varit trasig sedan den 13 januari.

– Jag kunde inte tro det när jag såg det. Mina barn räknade på fingrarna hur många dagar det är. Jag tyckte att två veckor var länge, säger Ahmed Keita.

Har fått nog – hoppet är hyresnämnden

I slutet av januari drog Ahmed Keita och grannarna ihop en namninsamling för att sätta press på hyresvärden, men utan framgång. Nu har de tolv veckorna gått. Ahmed Keita och hans grannar har tillsammans vänt sig till hyresnämnden för att sätta press på värden. De vill ha en fungerande hiss men också ekonomisk kompensation för tiden som de varit hänvisade till trappor.

Läs mer: Så kan du anmäla en farlig hiss

– Om inte jag betalar min hyra i tid kan jag bli vräkt. Det samma borde gälla åt andra hållet. Jag betalar 12 000 kronor i månaden för min trea och då ska allting också fungera, säger Ahmed Keita som är kritisk till hur hyresvärden Stena fastigheter hanterat fallet.

Trasig hiss.
Försenade reservdelar är skälet till att hyresvärden inte har kunnat laga hissen.

– De har agerat väldigt nonchalant, som om de inte bryr sig. Jag tycker det är oacceptabelt. Även om de har beställt delarna från Kina tar det inte så här lång tid, säger Ahmed Keita.

Barn och äldre i huset utan hiss: ”Det är rena kaoset för dem”

I trapphusets 25 lägenheter är idag totalt 56 personer skrivna. Den yngsta är en dryg vecka gammal flicka och äldst en 82-årig man.

– Och om jag bortser från hur det är för mig att vara utan hiss så finns det folk här som är gamla. Och det finns det som har ännu mindre barn än vad jag har. Alltså, han grannen precis under, de har tre små barn. Det är rena kaoset för dem, säger Ahmed Keita.

Hyresgästen Ahmed Keita.
Ahmed Keita har tröttnat och vänt sig till hyresnämnden. Han hoppas att det ska hjälpa.

Från Ulrica Altenborg som är fastighetschef på Stena kommer ett uppdaterat besked – de boende i huset kommer att få leva hisslöst i minst två veckor till. Hon berättar även att bakgrunden till grundproblemet i januari var en trasig växellåda och att Stena efter kontroller valde att helt och hållet byta ut den gamla hissen mot en ny.

”Vi håller med om att det tar lång tid, men leverantörernas leveranstid är lång”, skriver hon i ett mejl till Hem & Hyra.

Det bor äldre, funktionshindrade och barnfamiljer med nyfödda i huset och är samtidigt ganska snäva och branta trappor. Hur tänker ni att dessa personer ska lösa sin vardag när det saknas hiss?

”För de kunder som hört av sig har vi hittat praktiska lösningar. Vid händelser som den här är vår rutin att löpande informera våra hyresgäster om vad som sker, och i det här fallet när hissen kan väntas vara på plats”.

Läs ocksåLarmade om att hissen stannat – kan tvingas betala 80 000 kronorKvinna som öppnar hissdörr

 Ulrica Altenborg ger även besked om det kommer betalas ut en ekonomisk ersättning till de boende i huset.

 ”Vi har informerat om att hyresnedsättning kommer efter att åtgärden är klar. Vi följer Hyresgästföreningens rekommendationer för ersättningar utanför planerat underhåll.

Läs ocksåDeras hiss fastnar en gång i veckan – trots åratal av felanmälningar
Läs också Kurt, 83, isolerad i över fyra månader – nu är en ny hiss på plats Fyra månader utan möjlighet att gå ut – när värden inte ville fixa hissen blev Kurt instängd

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.