Ovanligt hård bedömning anser Hyresgästföreningen

Örebro Jo. Öbo har rätt att neka de bullerstörda hyresgästerna på Änggatan ersättning, trots att de inte kunnat vara i lägenheten under dagtid i över en månads tid.

Och anledningen till det är den lilla skrivelsen i kontraktet som säger att hyresgästen inte har rätt till nedsättning ”vid sedvanligt underhåll”.

Hade renoveringen av badrummet ovanför Dominique Prahl Fernandes familj och deras granne Sidney Larsson gjorts efter till exempel en vattenskada, hade det inte räknats som sedvanligt underhåll – och då hade de kunnat få ersättning.

Läs ocksåSvårt få hyresgäster – plomberar rum för att kunna erbjuda billiga ettorEn dörr med ett kryss över.

Trots att Öbo har rätt rent juridiskt, är juristen Patrik Esfandi på Hyresgästföreningen förvånad över Öbos envisa hållning i frågan om ersättning.

– En hyresvärd som Öbo brukar det gå att förhandla med. Hyresvärdar säger oftast nej först, det ingår i taktiken, men efter en förhandling brukar seriösa hyresvärdar gå med på en viss kompensation, säger han.

Patrik Esfandi säger att hyresgäster som råkar ut för liknande saker och som har skrivit på ett kontrakt där de avtalat bort sin rätt till ersättning vid underhållsarbeten, trots det kan vända sig till hyresnämnden.

Läs ocksåSökes: hyresgäster – från byggboom till brist på inflyttare på bara några årÖrebrobostäder, Jan Dahlkvist, Öbo

– Man kan alltid vända sig till hyresnämnden och be dem ta upp frågan. Man yrkar på ett belopp man vill ha tillbaka och sedan går hyresnämnden in och medlar.

Läs också: ”Ingen ersättning för bullerstörda grannar”: http://www.hemhyra.se/artikel/orebro/ingen-ersattning-bullerstorda-grann…

Läs också Willhem skickar felaktiga inkassokrav till sina hyresgäster – Neah, 32: "Känner mig hemsökt" Så lockar hyresvärdar med rabatt på hyran - Alexandra betalar mer än grannen Hyr för en spänn – ett erbjudande som inte gick hem: "Stolt att vi försökte"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.