Persienner i Sundsvall blir fall för hovrätten
Två hyresgäster, oberoende av varandra, har försökt få Mitthem att laga de trasiga persiennerna. Men Mitthem har hävdat att persiennerna tillhör hyresgästerna och inte är Mitthems ansvar. Hyresgästföreningen hjälpte hyresgästerna att föra saken vidare till Hyresnämnden som gick på hyresgästernas linje och beslutade att Mitthem skulle laga de trasiga persiennerna.
Mitthem valde dock att överklaga ärendet till Svea Hovrätt.
I det ena fallet hörde hyresgästen av sig till Mitthem och bad om hjälp med den trasiga persiennen i köket.
– Trådstegarna hade gått sönder och persiennen hängde på tvären i fönstret. Men Mitthem ville inte renovera den så till slut plockade jag bort den. Man kan ju inte ha en persienn på tvären i köket i ett halvår, menar mannen.
Det är just denna bortplockning som Mitthem nu använder som argument i sin överklagan till hovrätten. I överklagan skriver Mitthem: ”Detta kan inte vara lagstiftarens mening med ett åtgärdsföreläggande att hyresgästen bara genom att avyttra något och sen kan komma att kräva hyresvärden på en ny”.
– Avyttra, det är väl att sälja något. Det är ju sanslöst att påstå att jag skulle stå och sälja deras trasiga inventarier, menar hyresgästen.
I det andra fallet hade Mitthem skrivit in i kontraktet att persiennerna inte ingick. Hyresgästföreningen menar att det inte går att frånskriva sig det ansvaret.
– Persiennerna fanns där när hyresgästerna flyttade in och tillhör därför hyresvärden. Vi menar att Mitthem försökt avtala bort underhållsskyldigheten på ett felaktigt sätt, säger Niclas Häggkvist, chefsjurist på HGF, Hyresgästföreningen.
Om ansvaret för persiennerna ska avtalas bort måste det ske via förhandlingar med Hyresgästföreningen, menar Häggkvist. Det anser däremot inte Hans Selling, vd för Mitthem.
– Det står i våra hyresavtal att persienner inte ingår, det skulle vara orimligt om de gjorde det. Jag tycker att det är märkligt att Hyresgästföreningens juridiska ombud driver sådana här ärenden när man inte gjorde något åt att folk levde i misär hos Wallholmen, menar Hans Selling, vd på Mitthem.
Har du någon förståelse för att era hyresgäster i det här fallet tycker att det är ni som ska reparera persiennerna?
– Tycker de det så är de felinformerade. När en hyresgäst flyttar och har persienner blir denna ombedd att ta ner dem om det inte är så att nästa hyresgäst accepterar att ha dem kvar. Men vi ansvarar inte för dem. Skulle vi göra det skulle det hamna på hyresavin, och det vill väl ingen. Det skulle ju öka hyreskostnaderna om vi skulle behöva underhålla persiennerna, säger Selling.
– Mitthem kan göra stora vinster varje år, men när hyresgästerna vill få något lagat som gått sönder så går det inte. Mitthem är givetvis rädda för att det ska bli en masa kostnader med detta, men i så fall får man väl ta upp saken under hyresförhandlingarna så vi får se vad det skulle kosta, säger Niclas Häggkvist, HGF.
För snart tre år sedan överklagade AB Bostaden i Umeå ett liknande persiennärende till Svea hovrätt efter att Hyresnämnden beslutat att bolaget skulle reparera trasiga persienner. Den gången fick bostadsbolaget rätt.
Annons
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.