Annons

Regnvatten i Kerstins spisfläkt – fick vänta flera år på nytt tak

Göteborg Rötskadade vindar. Larm om regnvatten i både spis- och badrumsfläkt. Hyresgästerna i Önnered fick nya tak först när läget var akut. Ändå höjs hyran varje år. ”Det retar folk här”, säger husombudet Rolf Nyholm.
Foto: AnnaKarin Löwendahl
Både Kerstin Tham och Mona Nygren har haft fuktskador hemma. Först efter flera år, när problemen blivit akuta, fick de hjälp.

Så här års inleder många västsvenska värdar förhandlingar om att få höja hyran. Hos hyresgästerna väcker det ofta frågan om var de extra hundralapparna egentligen tar vägen. I synnerhet om hyresvärden inte satsar pengarna på underhåll där man själv bor.

Så är det på Önnereds byväg i västra Göteborg. Här äger kommunala Familjebostäder 40 radhuslägenheter. Men hyresgästerna är rejält missnöjda med hur bolaget tar hand om området.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Hemma hos Kerstin Tham regnade det in fram tills helt nyligen, bland annat genom spisfläkten.

Ett av de ruttnade taken under renovering på Önnereds byväg nyligen.

– Det pågick i flera år. En dag när jag satte på fläkten i badrummet sa det bara pang, av vatten och el, berättar hon.

Även hos Mona Nygren några hus bort har det regnat in. Efter felanmälningar och tjat fick de till slut hyresvärden att göra en ordentlig inspektion.

Läs ocksåDe bor med ruttnande fönster – vite på tiotusentals kronor tvingar värden att fixaDe spröjsade fönstren var fuktiga av kondens när hyresnämndens ledamöter åkte ut för att själva bedöma hur skadade de var.

– Då hittade de rötskador på vinden. Hos mig var det akut, säger Kerstin Tham.

– Det var det hos mig med, tillägger Mona Nygren.

Området från början av 1980-talet är charmigt, men slitet. Vindskivorna är täckta av mörka fläckar, färg flagar i stora sjok från takplåtar, hängrännor och fönsterbleck. Flammiga ytterdörrar, genommurkna altandörrar. Brevlådor som lutar.

Läs ocksåBarbro lämnade sitt älskade Gotland efter rekordhöga kravet: "Hyran blev droppen"
Området är charmigt men slitet.

– Området ser ut som skit. Det skulle det inte behöva göra.

Annons

Det säger Rolf Nyholm som också bor här. Han är husombud i området, och sitter regelbundet i samråd med Familjebostäder för att diskutera kvarterets behov. Men det som Rolf uppfattat som en överenskommen underhållsplan värderar värden snarare som en önskelista.

– Man känner en väldig uppförsbacke när ingenting vi säger blir gjort, suckar han.

– Sedan kommer de och säger att vi ska betala mer i hyra. Det retar folk här. Vi fick 3,6 procent förra året och 1,8 i år. Men de kan inte ens sköta sina fastigheter. Underhållet är eftersatt, ändå ska de ha sina pengar.

Många fönster och altandörrar är murkna och flagnade. Det är även fuktskador i vissa förråd.

Klagomålen har ändå gett viss effekt. På tre hustak lyser numera nytt tegel, och ett fjärde är på gång. De renoverades nyligen efter de akuta vattenskador som bland annat Kerstin och Mona larmat om. Nyckeln till framgång är att gå samman, konstaterar grannarna.

– Hur ska man annars kunna göra sin röst hörd? Det händer ingenting då. Man måste vara fler, säger Mona Nygren.

Mona Nygren, Kerstin Tham och husombudet Rolf Nyholm är noga med att framhålla att de och grannarna stortrivs i sitt bostadsområde. Därför vill de också att det sköts ordentligt.

Familjebostäders områdeschef Christian Hemmingson bekräftar bilden av fuktproblemen på Önnereds byväg. Han säger att det till en början var svårt att avgöra vad som var orsaken till läckaget, och att det därför tog tid att åtgärda.

– Sedan upptäckte vi ett generalfel, från när husen byggdes med kallförråd. De används nu som uppvärmda förråd, och då kan det bildas kondens. De är inte gjorda för det.

Trots det, och trots att fyra hustak redan har fått bytas akut, planerar inte Familjebostäder någon större takrenovering i området just nu.

Annons

– Vi gör de tak som måste göras, men jag kan inte göra alla i år. Vi måste göra en prioriteringslista. Det råder jag inte över, det är en prioritet som bolaget gör. Inte per distrikt utan i den gemensamma potten, säger Christian Hemmingsson.

”Man känner en väldig uppförsbacke när ingenting vi säger blir gjort”, säger Rolf Nyholm, husombud för Hyresgästföreningen.

Det kan vara svårt att förklara för enskilda hyresgäster, tycker han. Särskilt för dem som kanske tidigare har ägt sitt boende och därmed är vana att styra mer själva.

– Man ser det mer som en bostadsrätt. De betalar hyran, och då kräver man att något ska ske där man bor. Men vi har fler hus. Vi ser hela bilden, det gör man inte som hyresgäst. Och det har jag full förståelse för, säger Christian Hemmingsson.

Familjebostäders distriktschef för södra Göteborg, Niklas Derunger, konstaterar att den årliga hyreshöjningen huvudsakligen ska täcka upp för att underhåll och andra poster blir dyrare.

– Årshyresförhandlingarna görs ju för att kostnaderna i samhället ökar för varje år. Det är ett sätt att kompensera för det. Vi har stora ökningar för sådant vi inte kan påverka, som sophämtning, värme, vatten, taxebundna kostnader och lönerevision i en personalintensiv verksamhet. Sedan är det alltid en diskussion om hur mycket som behövs för att täcka det, där Hyresgästföreningen är på ena sidan bordet och fastighetsägarna på andra, säger Niklas Derunger.

Hälften av lägenheterna i området hyrs ut till kommunen som LSS-bostäder. Rolf Nyholm tycker att de som bor där borde få bättre hjälp att ta hand om sina uteplatser. I dag ligger ett flertal för fäfot.

Kan du ha förståelse för hyresgästernas reaktion?

– Jag bor i hyresrätt själv, så det är lätt att förstå. Jag uppskattar om min fastighetsägare tar hand om det huset. Det försöker vi sträva efter, inte bara i Önnered. En god boendemiljö och trivsamma livsmiljöer generellt.

Fakta: Önnereds byväg – Önneredshagen
  • Byggt 1983. 40 radhuslägenheter med två rum och kök i markplan, varav hälften hyrs ut blockvis som LSS-bostäder. Övriga hyresgäster är seniorer 55+, de flesta pensionärer.
  • Grundhyra 4 711 kronor (kallhyra), med vissa tillval. Värme, varmvatten, tvättmaskin och liknande tillkommer.
Läs också Hyresgäst fick ingen hyresavi på flera år – nu blir hon vräkt för obetalda hyror Risk för chockhyreshöjning efter renovering – Elin, 31: "De måste skämta!" Uppsagd för sju sena hyror – så lyckas hyresgästen ändå få behålla kontraktet

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.