Annons

Se dig om i ditt hus och sänk hyran

Dalarna ​​Inför årets hyresförhandlingar är din åsikt som hyresgäst ännu viktigare än förut. Men det gäller att klaga på rätt sätt.

​Varje höst förhandlar Hyresgästföreningen om hyrorna. Innan brukar Hyresgästföreningen skicka ut ett brev där de uppmanar hyresgästerna att höra av sig och tala om vad som är mindre bra i boendet.

Nu är det extra viktigt att hyresgäster hör av sig. Anledningen är de nya hyresreglerna som infördes vid årsskiftet. Enligt dem ska privata värdar förhandla på samma villkor som de kommunala bostadsbolagen. Eftersom det är svårare att ha insyn i de privata värdarnas verksamhet är det extra viktigt att ta reda på vad hyresgästerna tycker. Men alla synpunkter är inte relevanta.

Annons
ANNONSTips för att njuta fullt ut av din båtsemester

– Det är viktigt att synpunkterna är kopplade till hyran, som till exempel att gården är vanskött. Många hör av sig om störningar, men det är inget som påverkar hyran, säger Sven-Erik Rasmusson, förhandlingschef i Region Mitt och Aros-Gävle.

I vissa fall kan klagomålen leda till att det inte blir någon hyreshöjning.

Annons
Läs också Efter Hem & Hyras artikel: "Boende får ha kvar den hyra de har idag" Dåligt har blivit bättre – men nu kräver kommunen Oscar Properties på 40 000 kronor Ilska när risig skötsel inte längre sänker hyran: ”Vill inte betala mer när inget funkar” Värden som tröttnade på Fastighetsägarna – "Krav som hyresgästerna inte har råd med" Efter miss i hyresförhandling – Svenska Hus betalar 150 000 kronor och ber hyresgästerna om ursäkt

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.