HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Sölvesborgshems nya sajt vill vara hyresgästnära

Sölvesborg Sådant som hyresgästerna söker oftast syns tydligast på webbsajten och på kontaktsidan är det dem de oftast behöver få tag i som finns överst. Det är en medveten strategi.
Få tackar ja till erbjuden bostad i Sölvesborg.

– Vi försöker ge ett personligt intryck. Till exempel vi som jobbar här ser alla väldigt trevliga ut.

Det ligger mycket arbete bakom bilderna på sajten och även bostadsområdena presenteras med bilder av hög kvalitet.

Läs ocksåI Sölvesborg får fimpare premie

Jag tänkte på att på kontaktsidan är det de som hyresgästerna oftast söker som ligger överst.

– Det är en mycket medveten tanke så klart, säger Johan Braw.

Och det är en tanke som genomsyrar hela sajten.

Läs ocksåSölvesborgshem taggar lägenheter

– Vi har sett till hur den används, det som är mest använt ligger överst, säger vd Johan Braw.

Sölvesborgshem vill att fler felanmälningar ska ske via webben, men hyresgästerna ska välja att göra det för att de tycker att det är bättre för dem.

– Man kan göra et 24-7 och behöver inte sitta och vänta på bekräftelse.

Läs ocksåMedling på gång i Sölvesborg

Sidan är ljus, även om färgerna är svart och vitt i stället för blått och grönt som många bostadsbolag har.

– Vi är kanske inte det mest glättiga företaget. Vi är inte den som var snyggast i klassen, men vi är jävligt reko. Så svart och vitt känns modernt, säger Johan Braw.

Och modernt var också ett av ledorden när den nya sajten skulle få sitt utseende, som konsumentföretag måste Sölvesborgshem tänka till på hur de profilerar sig, tycker Johan Braw. Han lyfter också fram hur de presenterar sina kundundersökningar.

– Vår realtidsundersökning är vi väldigt nöjda med. Nu är det 50 procent som är mycket nöjda. För ett par veckor sedan var det 56 procent och i höstas var det 38 procent. Varför vet vi inte, men något har hänt.

Kundenkäterna görs löpande, vilket gör att det går att uppdatera varje dag. På sajtens förstasida presenteras därför andelen svarande som har gett sin hyresvärd betyget ”mycket bra”. I dag är det varannan hyresgäst som gett det högsta betyget.

Sajten lades upp i förra veckan och det har kommit några reaktioner där betyget är att den ser fräsch ut, men det har också varit synpunkter på en del rörliga element.

Läs mer:

Nollhöjning inget ”PR-trick”

Fakta: Sölvesborgshem på webben

Arbetet med att ge Sölvesborgshem en ny profil började förra året. Då infördes en ny logotyp, nya färger och nya arbetskläder. Webben är det sista steget i det arbetet.
Den nya sajten är responsiv, det vill säga den anpassar sig efter om du använder dator, telefon eller surfplatta.
Tanken är att den ska vara lättnavigerad där sådant som hyresgästen söker i första hand syns extra tydligt.
Sökfunktionen är förbättrad och det går att få sajten översatt via Google translate.
Nyheter publiceras på Facebook och därefter automatiskt på sajtens förstasida.
www.solvesborgshem.se

Läs också "Vi ska jobba på i samma goda anda" SD tar över – så påverkas hyrespolitiken

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.