Rättsosäkert när hyresvärdar spärrar hyresgäster
Frågan om spärrningar av hyresgäster, alltså att personen varken får köa för lägenhet eller byta lägenhet hos en hyresvärd, kan inte drivas vidare varken till hyresnämnd eller tingsrätt. Gefle Dagblad har i ett antal artiklar skrivit om en Gävlekvinna som spärrades av kommunala Gavlegårdarna. Misstankar finns om att spärrningen hade att göra med de fuktproblem kvinnan hade i sin lägenhet.
Gavlegårdarnas handläggare tröttnade troligen på de återkommande anmälningarna och spärrade kvinnan utan hennes vetskap. Med Hyresgästföreningens hjälp och efter många turer med Gavlegårdarna har nu spärren hävts. Kvinnan säger till Gefle Dagblad att hon tror att artikelserien också hjälpte till.
– Sättet spärrningar hanteras på är ett allvarligt problem. Om en hyresgäst blir uppsagd kan beslutet överklagas. Om en hyresgäst har en trasig spis kan man gå vidare till hyresnämnden eller deponera hyran. Men om en hyresgäst blir spärrad från att söka lägenheter hos Gavlegårdarna kan detta inte överklagas och det finns ingen rättslig instans att vända sig till för att få spärrningen prövad, säger Patric Nylén, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen i Gävle, som bistått hyresgästen i ärendet.
Patric Nylén gläds med hyresgästen men har en allmän önskan också:
– Jag hoppas verkligen att bolaget ändrar sina rutiner för hur man hanterar spärrningar och att politikerna i Gavlegårdarnas styrelse tar sitt ansvar och säkerställer att kommunens medborgare inte drabbas som den här hyresgästen har gjort.
Till Gefle Dagblad säger Gavlegårdarnas styrelseordförande Per-Åke Fredriksson, (L), att det är bra att historien kommit fram ”… så att vi kan reflektera…” Styrelsen ska nu söka svar på hur Gavlegårdarnas ska hantera ”det här så att det inte upprepas”.