Annons

Stångåstaden: ”En uppsägning ska vara skriftlig”

Linköping Hyresgästen bör själv kontrollera att uppsägningen kommit fram för att undvika missförstånd. Det säger Stångåstadens informationschef Mikael Carlsson.
Foto: Jenny Knutsson
Stångåstaden godtar inte uppsägningar per mejl.

Mikael Carlsson vill inte kommentera Rosalies fall eftersom rättsprocessen fortfarande pågår. Men han säger att mejl generellt inte godtas.

– En uppsägning ska vara skriftlig och undertecknas av den som säger upp kontraktet. Det går bra att skicka uppsägningen med post, eller så kommer man till vårt kontor där man kan få hjälp, säger han.

Läs ocksåVärd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”Text med ordet skadestånd. Kvinna som tittar rakt fram.

Eftersom även vanlig post kan komma på villovägar rekommenderar Mikael Carlsson att hyresgästen också ringer och hör så att uppsägningen kommit fram.

Annons

– Men vanligaste problemet är att hyresgäster inte tänker på att uppsägningstiden är tre hela kalendermånader. Det är stor skillnad på att säga upp den 29:e eller den 2:a i en månad. 

Läs också: Uppsägningen kom inte fram – Rosalie stämdes av värden

Annons
Läs ocksåFusket i bostadskön – här är de vanligaste bluffarnaLånga bostadsköer öppnar upp för bostadsfusk.
Läs också Därför stäms kvinnan på 35 000 kronor – 15 år efter att hon flyttat ut Hyresgäst gav grannens besökare parkeringsböter – får ändå bo kvar Allt vanligare att hyresgäster överger lägenheter: ”Fanns bara skräp, en tv och en mikro kvar”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.