Annons

Tidig julklapp ger epa-ägare riskfri parkering

Mark En tidig julklapp för hyresgästerna hos Marks Bostad. Nu kan alla få parkeringsplats, oavsett vilket fordon man har. Epa-traktor, eller mopedbil. Ingen ska riskera få böter. Detta tack vare Jan-Erik Erlandsson Hyresgästföreningens förtroendevalde förhandlare. "Ett enkelt, men tydligen bra förslag", säger han nöjt.
Foto: Lasse Edwartz
Nu slipper epa-ägarna hos Marks Bostad leta egna parkeringsplatser. Med ett enkelt p-tillstånd får även de en bostadsparkering framöver.

Gratis parkering endast för vanliga personbilar. Det var beskedet från Marks Bostad. Men hyresgäster med epa-traktorer och lite större jobbilar fick böter. ”Det var inte populärt när de fick böter på sin egen parkeringsplats”, säger Jan-Erik Erlandsson i Hyresgästföreningen. Men han kom själv med lösningen. Så nu kan epa-ägarna parkera riskfritt vid sina hem.

Tanken från bostadsbolaget var god när de skyltade om sina bostadsparkeringar, att det skulle finnas plats för hyresgästerna och att inte en massa andra skulle parkera sina skrotbilar och annat. Men det ställde till det för ett antal boende som inte hade det som klassas som personbil klass 1, den vanliga personbilen, utan a-traktorer, mopedbilar eller större arbetsbilar. En av dem som fick böter för sin arbetsbil en skåpbil, var Patrik Rohdén. Han säger att han åkte på böter och att han protesterade mot att han inte skulle kunna parkera sin arbetsbil på den egna parkeringen.

ANNONSGuide till hemförsäkringar
Jan-Erik Erlandsson, Kinna. Förtroendevald förhandlare.

Men Jan-Erik Erlandsson, förtroendevald i den lokala Hyresgästföreningen, kom med lösningen. Han föreslog helt enkelt att hyresgäster med lite annorlunda fordon skulle få ett inplastat parkeringskort att sätta i sitt fordon.

Annons

– Vi föreslog helt enkelt att bostadsbolaget skriver ut ett parkeringstillstånd, med bilnummer, eller beskrivning av fordonet.

Jan-Eriks förslag föll i god jord, Marks Bostad tog det direkt. Under några månader pausar bolaget sin parkeringsövervakning, så att alla ska hinna skaffa sig parkeringstillstånd. Ingen hyresgäst ska alltså riskera att åka på böter under övergångsperioden som gäller februari ut.

Läs ocksåHyresgäster flyr chockhöjda parkeringshyror: ”Jag kan inte betala 1 200 kronor i månaden för en asfaltsfläck”

– Parkeringstillståndet får man på Marks Bostads kontor, berättar Jan-Erik Erlandsson. Bilnummer, och om det är en minderårig med a-traktor en underskrift från målsman, så är det klart. Ett enkelt sätt att göra alla nöjda.

Annons

 

Fakta: Epa-traktor eller A-traktor?

Epa-traktor är en personbil som blivit ombyggd enligt reglerna för jordbruksmaskin. Namnet syftade tidigare på låga priser och enklare kvalitet, efter lågprisvaruhuset Epa. Epa-traktorn kallades även tidigare för biltraktor, dragbil eller autotraktor.
Epa-traktorerna började sedan användas av ungdomar som upptäckte att de kunde få köra innan de fyllt 18 år. Under 1960- och 1970-talet ökade antalet Epatraktorer snabbt igen, så både regeringen och trafiksäkerhetsverket fick upp ögonen för dem.

Man införde då år 1963 möjligheten att kunna bygga om och registrera bilen/lastbilen som A-traktor. Detta utnyttjades inte i den omfattning trafiksäkerhetsverket hade tänkt, då ungdomarna snabbt lärde sig att A-traktorerna hade hårdare regler för utväxlingen och topphastigheten än Epa-traktorn, och därför inte gick att köra snabbare än 30 km/h.

1975 skulle Epa-traktorerna förbjudas och ersätts av A-traktorreglerna, på grund av att de var en fara i trafiken och en olycksrisk. De som redan fanns i trafik fick dispens att användas fram till mars 1978, men dispensen förlängdes fram till mars 1980. Efter protester och insamling av cirka 6 800 namnunderskrifter, ändrade regeringen 1978 sin uppfattning och beslöt att de Epa-traktorer som redan fanns skulle få finnas kvar.

Efter detta beslut ombads fordonets ägare att till länsstyrelsen anmäla om han eller hon avsåg att bruka fordonet efter utgången av mars månad 1980, samt uppge registreringsnummer, då besiktningsplikt infördes från och med mars 1980 för de gamla Epa-traktorerna.

Den högsta tillåtna hastigheten 1940 var 20 km/h, detta höjdes under på 1950-talet till 30 km/h. 1970 infördes krav på hytt eller störtbåge för Epa-traktorn. 1982 blev det krav traktorskylt, LGF-skylt. De många olyckorna med unga förare vid ratten bidrog till att Epa-traktorerna förbjöds att nytillverkas efter 1975.

Den principiella skillnaden mellan Epa- och A-traktorn är att A-traktorn måste vara konstruerad för en maxhastighet av 30 km/h  medan EPA-traktorn skulle vara konstruerad med ett visst utväxlingsförhållande. Bilen ska vara ombyggd att den inte längre är avsedd som påersonbil, men det får finnas säte för en eller två passagerare bredvid föraren. Bilens ordinarie förarhytt och karosseri ska behållas men måstefall kortas av så att det inte finns plats för passagerare bakom föraren. Denna typ av fordon kallas fortfarande i folkmun för Epa

Läs också Ofrivilligt isolerad av dålig snöröjning: "Jag hamnade i en husarrest" Här chockhöjs hyran för parkering – Julias plats blir dubbelt så dyr "Stötande om skolbråk leder till vräkning" – så upprör lagförslaget om vräkning 95-årig kvinna störde grannarna – fick kontraktet uppsagt: "Stor påfrestning"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.