Trivsel hos AB Bostaden
Norrlands största allmännytta, AB Bostaden, ser ut att ha relativt nöjda hyresgäster. Varje år, sedan 2009, genomför Bostaden en kundundersökning för att ta reda på vad hyresgästerna tycker.
– Vi har nu gjort samma undersökning i fyra år och resultatet totalt är stabilt positivt, med en allt mindre andel negativa svar. Vi har en väldigt kundnära organisation och hyresgästerna har lätt att få kontakt när de behöver hjälp. Jag tror att den grunden ger en trygghet som är viktig när man bedömer sin hyresvärd, säger Ann-Sofi Tapani, Bostadens vd.
76 procent av de drygt 4250 hyresgäster som svarat på enkäten uppger att de trivs med Bostadens om värd. Det är en höjning med 12 procent jämfört med 2009.
Mest nöjda är Bostadens hyresgäster med hur de blir omhändertagna som hyresgäster, med sin egen lägenhet och med sitt eget bostadsområde.
Men det finns några saker som inte får lika högt betyg, en av dem är snöröjningen, vilket Bostaden förklarar med att det var oväntat mycket snö förra vintern.
– Hyresgästernas åsikter är jätteviktiga för oss och den här undersökningen ger bra information om vad vi behöver bli bättre på. Resultatet från undersökningen ligger sedan till grund för hur vi jobbar under året, säger Mikael Lundgren, kundchef på Bostaden.
Även de bostadssökande har getts möjlighet att svara på enkäten och där valde hela 8300 personer att lämna svar.