Tryggt bo i Värmland – håller du med?
Slogans, värdeord eller deviser i olika former är populära hos de kommunägda bostadsföretagen i Värmland.
Med hjälp av korta, gärna slagkraftiga, formuleringar beskriver 15 av 16 företag sig själva och sina ambitioner på hemsidor och i reklamsammanhang.
Hem & Hyras genomgång visar att det bara är Hagforshem som saknar en tydlig och lätt tillgänglig profilering av Värmlandsvärdarna.
Sju av de så kallade allmännyttorna använder värdeordet trygghet i olika varianter. Torsby Bostäder betonar friheten med att hyra sin bostad. KBAB i Karlstad vill bland annat stå för framsynthet medan Grums Hyresbostäder franhåller närheten till naturen.
Forshagabostäder har valt ordet hemtrevligt för att beskriva sig själva och sina ambitioner.
– Det ska vara hemtrevligt, enkelt och tryggt att bo hos, säger vd:n Jessika Lundgren.
Lever ni upp till det?
– Ha, ha. Ja, det tycker jag verkligen att vi gör.
Är det bra att ha en slogan?
– Ja, det tycker jag. Det är bra med ett ord att samlas kring. Vi använder det bland annat i vår tidning där vi har mycket fokus på hemtrevliga boendemiljöer. Men vi skulle kunna använda det ännu mer.
Kilsbostäder lyfter fram både trygghet och trivsel i sin programförklaring.
– Ja, det tycker jag de har täckning för. Är det inte tryggt brukar det alltid gå att göra någonting åt det om man säger till. De är väldigt snabba med att komma ut när man ringer om någonting, säger hyresgästen Gun-Britt Nilsson.
Kilsbostäder går också ut med målsättningen att vara ortens bästa hyresvärd.
– Ja, det tror jag nog att de är. Men det är ju den största hyresvärden också, säger Gun-Britt Nilsson.
Vissa värdeord som bostadsföretagen använder kan tyckas klyschiga eller bara ett resultat av en lek med ord.
Men enligt Bengt Håkansson, en av Sveriges mest kända varumärkesexperter, finns det en stark poäng i att man inom företagen tänkt till hur man vill uppfattas och sammanfattat det i några få ord.
– Slogans är bra. Det gör det lättare att implementera de värden företaget vill stå upp för. Har man ingen ´tagline´ tyder det på att man inte riktigt vet vad man vill, säger han.
Vad utmärker en bra slogan?
– Den uttrycker något begripligt som man också kan stå för.
Bengt Håkansson har själv jobbat med några kommunägda bostadsbolag. Han är förvånad över att man inom branschen inte betonar allmännyttan och sitt speciella samhällsansvar ännu tydligare.
– Allmännyttorna – tråkigt ord – kan göra skillnad och borde vara angelägna att tala om det.
Företag | Slogan | Värdeord |
Arvika Fastighets AB | ”Bättre. Tillsammans. För Arvika.” | |
Eda Bostads | ”Det goda livet”. | |
Filipstadsbostäder | Trygghet och trivsel. | |
Forshagabostäder | ”Hemtrevligt.” | |
Grums Hyresbostäder | Trivsamt. Naturnära. | |
Hagforshem | ||
Hammaröbostäder | Attraktivt boende i skärgårdskommun. | |
KBAB, Karlstad | Framsynthet. Prisvärt med mervärden. | |
Kilsbostäder | Trygg boendemiljö att trivas i. | |
Kristinehamnsbostäder | ”En stor trygg värd” | |
Munkforsbostäder | Samhällsansvar. Tillgängligt. Tryggt. | |
Sunne Bostad | Trygghet. God servicenivå. | |
Säfflebostäder | Kvalitet . Personligt. Trygghet. Hållbart. | |
Torsby Bostäder | ”Hyr dig fri” | |
Årjängs Bostad | ”Trivsamt och tryggt boende” | |
St. Björkåsen, Storfors | ”Stortrivs i Storfors” |