Annons

Värden som värdarna vill stå för

Örebro Idyll, närhet och omtanke är några av nyckelorden när värdarna i Örebro län beskriver sig själva. Titta på listan här nedanför och avgör hur det stämmer med din egen bild.
Örebrobostäder erbjuder ett hem för dig. Laxåhem vill vara en bättre värd. Degerforshem kör på närhet. Lindesbergsbostäder lovar hem för alla hela livet. Det är några exempel på slogans som de kommunägda bostadsföretagen kopplat till sina varumärken.

Slogans, värdeord eller deviser i olika former är populära hos de kommunägda bostadsföretagen Örebro län.

Med hjälp av korta, gärna slagkraftiga, formuleringar beskriver nio av elva företag sig själva och sina ambitioner på hemsidor och i reklamsammanhang.

Läs ocksåTryggt bo i Värmland - håller du med?

Hem & Hyras genomgång visar att det bara är Lekebergsbostäder och Hällefors Bostads AB som i dag saknar en tydlig och lätt tillgänglig profilering av Örebrovärdarna.

Tre av de så kallade allmännyttorna betonar tryggheten i sina utåtriktade budskap. Närhet, trivsel, omtanke och miljöansvar är andra värden som företagen gärna vill stå för.

Hällefors Bostads AB har fram till helt nyligen använt ”den bästa av värdar” som sin slogan. Men i samband med att företaget gjorde om sin hemsida togs den formuleringen bort.

Läs ocksåSå här vill företagen i Gävleborg uppfattas

– Det var vår styrelseordförande (Bertil G Johnson) som tyckte att vi inte har potentiella muskler att leva upp till den ambitionen när kommunen befinner sig i en nedåtgående spiral, berättar vd:n Rickard Johansson.

Hällefors Bostads har valt att tills vidare avstå från slogan eller värdeord. Men Rickard Johansson tycker som företagsledare att det är bra att ha en kortfattad policy som de anställda alltid kan stämma av mot.

Annons

– Det går inte att ha skrivna regler för alla situationer som kan uppstå i ett sådant här företag. Därför är det bra att ha helheten kort sammanfattad så att alla vet vilka intentioner vi har att förhålla oss till.

Norabostäder lanserar sig med värdeorden omtanke, miljö och trygghet.

– Hade du frågat mig om de lever upp till det för två-tre år sedan, då skulle jag ha blivit så arg att jag fått hjärtinfarkt. Men efter det har det gått åt rätt håll. I dag tycker jag nog att de lever upp till ambitionerna, säger Ingegerd Gustavsson, ordförande i den lokala Hyresgästföreningen.

Ny belysning på innergårdarna har ökat tryggheten och rust av de gamla trähusen har visat att företaget känner omtanke om sina hyresgäster, menar hon.

– Det går aldrig att göra alla nöjda. Men Norabostäder är på rätt spår och börjar leva upp till värdeorden.

Vissa slogans som bostadsföretagen använder kan tyckas klyschiga eller bara ett resultat av en lek med ord.

Annons

Men enligt Bengt Håkansson, en av Sveriges mest kända varumärkesexperter, finns det en stark poäng i att man inom företagen tänkt till hur man vill uppfattas och sammanfattat det i några få ord.

– Slogans är bra. Det gör det lättare att implementera de värden företaget vill stå upp för. Har man ingen ´tagline´ tyder det på att man inte riktigt vet vad man vill, säger han.

Vad utmärker en bra slogan?

– Den uttrycker något begripligt som man också kan stå för.
Bengt Håkansson har själv jobbat med några kommunägda bostadsbolag. Han är förvånad över att man inom branschen inte betonar allmännyttan och sitt speciella samhällsansvar ännu tydligare.

– Allmännyttorna – tråkigt ord – kan göra skillnad och borde vara angelägna att tala om det.

Fakta: Slogans/Värdeord
Företag Slogan Värdeord
Askersundsbostäder ”Bo bra med idyllen inpå knutarna.”
Degerforsbyggen ”Hos oss kan du få bo nära…”
Hallbo, Hallsberg Hög servicenivå. Klimatsmart. Gemenskap.
Hällefors Bostads ”Den bästa av värdar.” Nu borttagen.
Karlskogahem Bredd. Variation. Närhet. Öppenhet.
Kumla Bostäder Kompetens. Ansvar. Trygghet. Omtanke
Laxåhem ”En bättre värd.” Trivsel och trygghet.
Lekebergsbostäder
Lindesbergsbostäder ”Hem för alla. Hela livet.”
Norabostäder Omtanke. Miljö. Trygghet.
Örebrobostäder ”Hem för dig.”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.