Så här vill företagen i Gävleborg uppfattas
Slogans eller olika former av värdeord är populära hos de kommunägda bostadsföretagen, allmännyttorna, i Gävleborg med tillsammans drygt 35 000 lägenheter.
Med några få ord eller med några meningar beskriver sju av de tio företagen på hemsidor och i reklammaterial hur de ser på sina varumärken och hur de själva vill uppfattas.
Trygghet, trivsel och framtidstro är vanliga kärnvärden som lyfts fram i mer eller mindre klatschiga formuleringar.
Det i sammanhanget lite mer ovanliga ordvalet altruistisk (a:et i loggasymbolens ”Etta”) använder Bollnäs Bostäder för att beskriva att man vill arbeta osjälviskt gentemot sina kunder.
– Ta exempelvis när vi inte höjde hyrorna förra året. Det var osjälviskt. Men det var också bra för Ekonomin genom att vi blev mer attraktiva samt för Teamet och för Transparensen genom att vi gjorde bra saker öppet och tillsammans med hyrestergäster och Hyresgästföreningen, säger vd:n Lars Åsberg och får ihop hela förkortningen Etta i ett enda konkret fall.
Bollnäs Bostäder har jobbat brett med att ta fram affärsplan med sammanfattande kärnvärden och vision. Alla som jobbar på företaget har varit med och drivit processen.
Avdelningscheferna har sedan fått i ansvar att se till att värdeorden genomsyrar vardagsarbetet. Just nu jobbar bovärdarna extra mycket med att överföra ledstjärnorna till praktisk handling.
– Det här är inga tomma ord. Det är ett sätt för oss att formera laget Bollnäs Bostäder, säger Lars Åsberg.
Vissa värdeord som bostadsföretagen använder kan tyckas klyschiga eller självklara. Men enligt Bengt Håkansson, en av Sveriges mest kända varumärkesexperter, finns det en stark poäng i att man inom företagen tänkt till hur man vill uppfattas och sammanfattat det i några få ord.
– Slogans är bra. Det gör det lättare att implementera de värden företaget vill stå upp för. Har man ingen ”tagline” tyder det på att man inte riktigt vet vad man vill, säger han.
Vad utmärker en bra slogan?
– Den uttrycker något begripligt som man också kan stå för.
Bengt Håkansson har själv jobbat med några kommunägda bostadsbolag. Han är förvånad över att man inom branschen inte betonar allmännyttan och sitt speciella samhällsansvar ännu tydligare.
– Allmännyttorna – tråkigt ord – kan göra skillnad och borde vara angelägna att tala om det.
Kommun Företag Slogan/värdeord
Bollnäs Bollnäs Bostäder Ja, ”Etta –
Ekonomiskt. Team.
Transparent. Altruistiskt.”
Gävle Gavlegårdarna Ja. ”Känn dig hemma”.
Hofors Hoforshus Nja. Värderingar i fem
meningar.
Hudiksvall Hudiksvallsbostäder Nja. Har en kort beskriven
affärsidé.
Ljusdal Ljusdalshem Nej. Bara fakta på hemsidan.
Nordanstig Nordanstigs Bostäder Nej. Bara fakta på hemsidan.
Ockelbo Ockelbogårdar Nej. Följer kommunens vision.
Ovanåker Aefab Ja. ”Personlig. Serviceinriktad.
Handlingskraftig.”
Sandviken Sandvikenhus Ja. ”Sandvikenhus – ett
tryggare hem.”
Söderhamn Faxeholmen Ja. ”Tillsammans gör vi
framtiden möjlig.”
Hem & Hyra har gått igenom de kommunägda bostadsföretagens hemsidor och vissa officiella dokument för att se om de har slogans, värdeord eller en vision som i några få ord sammanfattar företagens varumärken.