Annons

Så här vill företagen i Gävleborg uppfattas

Gävleborg I Gävle känner sig folk hemma. I Söderhamn är framtiden möjlig. I Sandviken bor man tryggare. I alla fall enligt bostadsföretagens bild av sig själva.

Slogans eller olika former av värdeord är populära hos de kommunägda bostadsföretagen, allmännyttorna, i Gävleborg med tillsammans drygt 35 000 lägenheter.

Med några få ord eller med några meningar beskriver sju av de tio företagen på hemsidor och i reklammaterial hur de ser på sina varumärken och hur de själva vill uppfattas.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Trygghet, trivsel och framtidstro är vanliga kärnvärden som lyfts fram i mer eller mindre klatschiga formuleringar.

Det i sammanhanget lite mer ovanliga ordvalet altruistisk (a:et i loggasymbolens ”Etta”) använder Bollnäs Bostäder för att beskriva att man vill arbeta osjälviskt gentemot sina kunder.

– Ta exempelvis när vi inte höjde hyrorna förra året. Det var osjälviskt. Men det var också bra för Ekonomin genom att vi blev mer attraktiva samt för Teamet och för Transparensen genom att vi gjorde bra saker öppet och tillsammans med hyrestergäster och Hyresgästföreningen, säger vd:n Lars Åsberg och får ihop hela förkortningen Etta i ett enda konkret fall.

Läs ocksåAllt fler hyresgäster kameraövervakas i Västerås

Bollnäs Bostäder har jobbat brett med att ta fram affärsplan med sammanfattande kärnvärden och vision. Alla som jobbar på företaget har varit med och drivit processen.

Annons

Avdelningscheferna har sedan fått i ansvar att se till att värdeorden genomsyrar vardagsarbetet. Just nu jobbar bovärdarna extra mycket med att överföra ledstjärnorna till praktisk handling.

– Det här är inga tomma ord. Det är ett sätt för oss att formera laget Bollnäs Bostäder, säger Lars Åsberg.

Läs ocksåHögsta höjningen på tre år för boende hos Bollnäs bostäder

Vissa värdeord som bostadsföretagen använder kan tyckas klyschiga eller självklara. Men enligt Bengt Håkansson, en av Sveriges mest kända varumärkesexperter, finns det en stark poäng i att man inom företagen tänkt till hur man vill uppfattas och sammanfattat det i några få ord.

– Slogans är bra. Det gör det lättare att implementera de värden företaget vill stå upp för. Har man ingen ”tagline” tyder det på att man inte riktigt vet vad man vill, säger han.

Vad utmärker en bra slogan?

Annons

– Den uttrycker något begripligt som man också kan stå för.

Bengt Håkansson har själv jobbat med några kommunägda bostadsbolag. Han är förvånad över att man inom branschen inte betonar allmännyttan och sitt speciella samhällsansvar ännu tydligare.

– Allmännyttorna – tråkigt ord – kan göra skillnad och borde vara angelägna att tala om det.

 

Fakta: Slogans/värdeord

Kommun          Företag                           Slogan/värdeord

Bollnäs               Bollnäs Bostäder          Ja, ”Etta –

                                                                    Ekonomiskt. Team.

                                                                    Transparent. Altruistiskt.”

Gävle                 Gavlegårdarna               Ja. ”Känn dig hemma”.

Hofors               Hoforshus                       Nja. Värderingar i fem

                                                                     meningar.

Hudiksvall         Hudiksvallsbostäder      Nja. Har en kort beskriven 

                                                                      affärsidé.              

Ljusdal               Ljusdalshem                    Nej. Bara fakta på hemsidan.

Nordanstig       Nordanstigs Bostäder    Nej. Bara fakta på hemsidan.

Ockelbo            Ockelbogårdar                Nej. Följer kommunens vision.

Ovanåker         Aefab                                 Ja. ”Personlig. Serviceinriktad.

                                                                      Handlingskraftig.”

Sandviken        Sandvikenhus                   Ja. ”Sandvikenhus – ett

                                                                       tryggare hem.”

Söderhamn     Faxeholmen                       Ja. ”Tillsammans gör vi

                                                                       framtiden möjlig.”    

 

                                                                                      

 

Fakta: Så här har vi gjort

Hem & Hyra har gått igenom de kommunägda bostadsföretagens hemsidor och vissa officiella dokument för att se om de har slogans, värdeord eller en vision som i några få ord sammanfattar företagens varumärken.

Läs också Hyresförhandlingarna med Gavlegårdarna har strandat Hyrorna höjdes mer än i fjol Första Gävleborgshyrorna klara

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.