Värd måste fixa bubblor i badet

Uddevalla Nicolaus Holding AB i Uddevalla ville inte laga ett trasigt bubbelbadkar och hänvisade till att en tidigare hyresgäst installerat det. Men hyresnämnden ger värden bakläxa.

I vintras vände sig ett par i Uddevalla till hyresnämnden med en mängd krav på sin värd. Det handlade om allt från ett skadat parkettgolvet till ett bubbelbadkar med trasig motor och blandare.

Hyresvärden, Nicolaus Holding AB, har gått med på att fixa flera av felen. Det gäller till exempel badkarsblandaren, ett badrumsskåp och en silikonlist i köket.

Läs ocksåHårda sparkar mot det äldre parets dörr – "Tror att Tiktok har inspirerat"Arrangerad bild där en fot ses sparka mot en dörr.

Däremot inte motorn till bubbelbadkaret. Enligt värden är det en tidigare hyresgäst som in-stallerat det för egna pengar. Bubbelbadkaret är alltså inte standard för lägenheten, därför ville Nicolaus Holding ersätta det med en standardvariant istället för att laga motorn.

Men att en annan hyresgäst installerar något innebär inte att värden automatiskt är fri från underhållsansvaret. Bubbelbadkaret fanns när de nuvarande hyresgästerna flyttade in 1999. Enligt hyresnämnden ingår det i uthyrningen och ska åtgärdas.

Hyresgästerna ville att hyresnämnden även fattade beslut om sådana brister som värden lovat att rätta till, men ännu inte gjort något åt. Och hyresnämnden ger paret rätt på samtliga punkter.

Läs ocksåSkuldsatt värd har försökt höja hyrorna i över två år – måste nu börja om

Det innebär att Nicolaus Holding AB måste åtgärda följande:
• Fuktskada och dåligt skick på parkettgolvet i vardagsrummet.
• Bubbelbadkar med trasig motor samt läckande blandare som är svår att både stänga och öppna.
• Badrumsskåp i dåligt skick.
• Trasig silikonlist vid diskbänk i kök.

Senast den 15 juni ska jobbet vara gjort.

Det här är en artikel från Hem & Hyras Svarta listan som uppdateras löpande. Se hela listan här.
Det här är en artikel från Hem & Hyras Svarta listan som uppdateras löpande. Se hela listan här.

Läs också Den minderåriga flickan ska ha terroriserat sina grannar – nu riskerar familjen vräkning: ”Ett väldigt udda case” Två år av skräckupplevelser – nu vågar de inte använda hissen längre: ”Jag hade total panik, skrek och grät” ”Var är vår hyresvärd?” – ingen svarar på hyresgästernas larm om kalla lägenheter

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.