Annons

Yvonne fick vänta ett halvår på tvättnycklar

Stockholm Sex månader. Så länge dröjde det innan Yvonne Domeij fick nycklar till tvättstugan och förråd. Nu kräver hon 17 000 kronor av Micasa, som medger att de brustit i sina rutiner.

Yvonne Domeij  skulle flytta in i Micasas seniorboende vid Hornstull den första april i år. Men flytten blev framskjuten en vecka eftersom lägenheten inte var städad. Vid kontraktskrivningen fick hon inte heller nycklar till förråd, tvättstuga och sop- och cykelrum.

– Jag har ringt dem sex-sju gånger utan att få nycklar. En gång var de här och skulle lämna nycklar men då sade de att de hade ringt på och jag inte öppnat men jag var hemma. Sedan måste de ju återkomma om de inte får tag på mig, säger hon.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Enligt Yvonne Domeij har hon blivit tillsagd att låna nycklar från grannar, men även att det går att öppna dörren med aptusbrickan.

– Men på förrådsdörren sitter ett jättestort hänglås och det går knappast att öppna med aptusbrickan. De på kontoret vet inte vad de pratar om.

Det dröjde nära sex månader innan hon fick nycklar den 21 oktober.

Läs ocksåTidigare äldrebostäder hyrs ut dyrt till desperata – ”bättre att bo på gatan”Cervins väg Spånga

– Jag har bott hos flera kommunala bostadsbolag i Stockholm men aldrig varit med om något liknande. Det är en jätteslarvig värd, jag är mycket förvånad, säger hon.

Hon har tvättat hos sin dotter och i sin gamla lägenhet som hon hade kvar några månader. Men senaste tiden har hon fått lösa det själv.

– Jag har stått och kokat trosor på spisen för att få dem rena. Det är pinsamt och jobbigt att tvätta för hand. Att livet som det såg ut på 60-talet skulle gå i repris år 2015 trodde jag inte, säger

Annons
Läs ocksåHyresgästen Sam om det långvariga byggbullret: "Stressen jag utsattes för var omänsklig"Byggbuller i Eriksberg, Sam, Anders, Eva och Lena i soffan i Lenas vardagsrum

Lägenheten på 97 kvadratmeter saknar också brandvarnare i alla rum.

– Det är ju jättefarligt, tänk om det händer något. 

Hon har krävt 17 244 kronor i kompensation för att hon bland annat varit tvungen att använda en del av lägenheten som förråd i nästan ett halvår, avsaknad av tvättstuga och för att hon fick flytta in senare.

Anna Mölgård, fastighetschef på Micasa, varför dröjde det nästan sex månader innan hyresgästen fick alla nycklar?

– Vanligtvis är det så att en person flyttar ut samma dag som en annan flyttar ut men den här lägenheten stod tom och det gjorde att vi tappade våra rutiner. Det är inte en ursäkt, vi ska inte missa så här ändå. Sedan har vi stämt möte med och besökt  hyresgästen för att överlämna nycklarna men då lyckades vi inte få tag på henne, säger hon.

Men varför fick hon inte alla nycklar den dagen hon skrev på kontraktet och fick lägenheten?

– Det vet jag faktiskt inte, det borde hon ha fått och det finns en brist där. Vi har ju ett ansvar att ge henne nycklarna. 

Annons

Hur vanligt är det att det går till så här?

– Det är väldigt ovanligt.

Hon har krävt ekonomisk kompensation på 17 000 kronor, hur ser du på det?

– Hon kommer att kompenseras för det som har hänt utifrån det men som hon haft i sitt boende, vi har rutiner för kompensation som följer praxis så att alla behandlas lika.

Det saknas brandvarnare i lägenheten, varför?

– I hus som är byggda innan 1999 är det inget krav på fastighetsägaren att sätta upp brandvarnare. Men vi tycker att det är viktigt att det finns brandvarnare i alla lägenheter så vi kommer erbjuda hyresgästen att vi sätter upp en brandvarnare. När vi bygger nya lägenheter så är det ett krav att montera brandvarnare, men sedan måste de som bor där sköta om brandvarnaren och byta batterier. 

Läs också Här är högsta temperaturen du behöver stå ut med inomhus Gunilla kunde inte använda bullrig balkong – så fick hon 9000 kronor tillbaka på hyran Hallstahem ger hyresreduktion till lokalhyresgäster

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.