Annons

De dömer ingen

Hofors Kerstin Holmkvist och Lena Perua är Hoforshus egen trygghetsgrupp. De gör hembesök hos hyresgäster som har det extra jobbigt. Oftast finns det lösningar på problemen.
Kerstin Holmkvist och Lena Perua blir nästan alltid positivt bemötta när de knackar på hemma hos de av Hoforshus hyresgäster som kommit efter med hyran eller har andra problem med sitt boende. De gör tre-fem besök i veckan hemma hos hyresgäster. Vissa ärenden kräver återbesök. Foto: MATS JONSSON

Att det finnas många ensamma människor som har det tufft kom inte som någon överraskning för Kerstin Holmkvist, förmedlingsansvarig på Hoforshus, och Lena Perua, ansvarig för inkassoärenden, när de började med sitt uppsökande arbete för drygt fyra år sedan.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Däremot var de inte beredda på att möta så många som trasslat in sig i onödigt svåra situationer bara för att de varit rädda att be om hjälp.

Ofta handlar det om att personerna hamnat mellan stolarna, inte haft koll på vart de kan vända sig eller tyckt att det varit pinsamt att be om hjälp.
– Det vi kan hjälpa till med är exempelvis att upprätta en avbetalningsplan eller förmedla en kontakt med socialtjänsten.

Kerstin och Lena knackar alltså på hemma hos hyresgäster som hamnat efter med hyran, dragit på sig störningsanmälningar eller visat tecken på att de har svårt att sköta sina bostäder.

Läs ocksåChocken: Hyran "höjdes" med 62 procentMontage av papper och porträttbild på en man i övre medelåldern.

– Vi frågar vad som hänt och tar reda på om vi kan hjälpa till på något sätt. Eller också förmedlar vi kontakt med någon annan samhällsinstans om det är okej för hyresgästen.

Annons

För Kerstin och Lena är en hyresgäst ingen sämre människa bara för att han eller hon missat hyran en månad. Att det strular till sig är sådant som kan hända alla.

– Det är viktigt att gå ut med en positiv attityd och inte komma hem till folk och spela översittare, menar de.

Läs ocksåUlf riskerar chockhöjd hyra – värden vill höja med 25 procent i snitt”Det är skamligt om folk ska behöva betala för ingenting,” säger hyresgästen Ulf Hagy.

Hoforshus uppsökande arbete har resulterat i att företaget fått färre inkassoärenden och färre avhysningar. Under hela 2015 var det bara två hyresgäster som tvingades lämna sina bostäder.

– Att företaget får in hyrorna är en sak. Men det viktigaste är att hyresgästerna får veta att de kan bo kvar även om det strulat till sig. Ingen vill väl att människor ska behöva bo på gatan, säger Kerstin Holmkvist. 

Hyresgästen Charlott Sjödin kan bekräfta att Hoforshus uppsökande arbete fungerar. Charlott hade en gammal hyresskuld som ställde till problem när hon ville flytta tillbaka till en av företagets lägenheter för knappt två år sedan. I stället för att säga nej gick Lena och Kerstin hem till Charlott och pratade om hur man skulle lösa situationen.

Annons

– Jag var lite orolig inför mötet men jag blev jättebra bemött. De klargjorde allvaret utan att vara anklagande på något sätt.

Resultatet blev att Charlott fick ett hyreskontrakt mot att hon gick med på en avbetalningsplan som innebar att hon skulle betala drygt 1 000 kronor i månaden i två år.

Nu i april gör 30-åringen den sista extrabetalningen. Därefter är hon fri från skuld sin skuld.

– Det känns jätteskönt. En enorm lättnad att bli av med den bördan, säger hon.

Läs också Diakonen Giselle: ”Alla vinner om man hjälper någon att undvika vräkning” Betalade ockerhyra - 39 procents höjning när mellanhand blev värd Spelmissbruk ingen ursäkt – familj vräks

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.