Annons

Värden vägrade laga taket

Norrköping Vatten rann in via taket och hyresvärden gick inte att få kontakt med. Björn Andersson fick till sist vända sig till hyresnämnden för att Östgötaporten skulle laga vattenskadan.
Foto: Jakob Kindesjö
”Vattenskadan har varit i sex månader utan att de har gjort någonting”, säger Björn Andersson.

När Björn Andersson kom hem till sin lägenhet i Hageby i mars i år upptäckte han en stor bubbla i taket i sitt badrum. Han larmade sin hyresvärd Östgötaporten som kom dit och tittade.

– De skar hål och det forsade ut en massa vatten. Det var tydligen ett stamrör som gått sönder och de sa att det skulle fixas direkt, säger han.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Men veckorna och månaderna gick utan att något hände. Hålet i taket blev kvar.

– Så fort grannen där uppe satte på vattnet så rann det ner i min lägenhet. Jag sade till flera gånger, till sist stängde de av vattnet till grannen, men nu har det börjat rasa ner små betongbitar från taket.

Björn Andersson berättar om åtskilliga försök att få kontakt med sin hyresvärd, utan att lyckas.

Läs ocksåDe blev utan spis i en månad

– Jag har ringt flera gånger, besökt deras kontor och försökt få tag på deras ansvarige för att fråga vad som händer. De har lovat att han ska ringa upp, men han har aldrig hört av sig.

Annons

Björn vände sig till Hyresgästföreningen som i sin tur försökte få kontakt med Östgötaporten. Även det skulle visa sig svårt. Efter en första kontakt i april, där bolaget på nytt lovade laga skadan, hände ingenting. Föreningen skickade flera mejl och brev utan att få något svar. Först i september när ärendet togs upp i hyresnämnden fick de besked.

– Det är väldigt märkligt att en hyresvärd är så svår att nå för sina hyresgäster, säger Alexandra Lind, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen.

Läs ocksåTornen rustas i Hageby

I hyresnämnden lovade Östgötaporten att åtgärda skadan före siste oktober, annars skulle ett vite utgå på 50000 kronor. Själv skulle Björn få cirka 5000 kronor i kompensation och för någon vecka sedan kom bolaget dit och lagade skadan.

– Jag tycker de har hanterat det här väldigt dåligt, säger Björn Andersson.

David Lood, områdesansvarig på Östgötaporten i Norrköping, vill inte berätta varför vattenskadan tagit över sex månader att reparera.

Annons

– Det kan det finnas olika förklaringar till, men jag tänker inte diskutera ärenden med enskilda hyresgäster i media. För vår del är det här ärendet utagerat.

Hur ser du på att både hyresgästen och Hyresgästföreningen har haft stora svårigheter att få kontakt med dig?

– Det får stå för dem i så fall. Det är inget jag  tänker kommentera närmare, säger David Lood på Östgötaporten.

Fakta: Östgötaporten

Östgötaporten är en av Norrköpings större privata hyresvärdar med 1 899 lägenheter i bland annat stadsdelarna Hageby och Marielund. Bolaget ägs av Broadgate & Stendörren, som köpte hyreshusen i Norrköping av Graflunds 2013.

Läs också Utemiljön rustas upp i Hageby Utemiljöer rustas i Norrköping De vill råda bot på sopslarvet

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.