Annons

Alla betalar – även du som aldrig parkerar

Nyheter En garageplats kostar hundratusentals kronor att bygga. Och du som boende är med och betalar – oavsett om du har bil eller inte.

Vissa av oss behöver bil, andra av oss behöver det inte. Men vi förutsätts alla solidariskt betala för bygget av parkeringsplatser och garage.

Den kostnaden är nämligen redan inbakad i din hyra.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

I samband med att ett nytt flerfamiljshus produceras måste byggherren ta hänsyn till vad kommunen har för parkeringsnorm. Det vill säga hur många p-platser som ska byggas för varje lägenhet.

Och det är inga småslantar. En enda garageplats kostar mellan 250 000 och 450 000 kronor att bygga beroende på antalet våningsplan.

Enligt bostadsforskaren Stellan Lundström är bilen att betrakta som en nödvändig del av ett fungerande samhälle och det är därför naturligt att alla betalar. Även de som saknar bil får trots allt då och då besök av bilister.

Annons
Läs ocksåHyresgäster flyr chockhöjda parkeringshyror: ”Jag kan inte betala 1 200 kronor i månaden för en asfaltsfläck”

– Särskilt för dem som bor på glesbygden är bilen ett viktigt transportmedel. Det rör sig om normalt hänsynstagande att se till att folk kan parkera.

Parkeringsnormen spänner från 0,25 till närmare 2 bilar per lägenhet beroende på hur tätt folk bor i kommunen och hur möjligheten till kollektivtrafik ser ut.

I Stockholm har normen länge varit en bil per lägenhet – något som ifrågasatts av både student- och branschorganisationer. Enligt en undersökning från Fastighetsägarna anser 60 procent av bostadsbolagen i landets största städer att parkeringsnormen hindrar nyproduktion av bostäder för unga.

Läs ocksåHär chockhöjs hyran för parkering – Julias plats blir dubbelt så dyrOm två år måste Julia Bengtsson betala 1 875 kronor i månaden för sin parkeringsplats, nära dubbelt så mycket som i dag. Därefter stiger priset med ytterligare fyra procent per år, enligt Bostadsbolagets nya avtalskrav.

Jan-Ove Östbrink, bostadspolitisk expert på Sveriges kommuner och landsting, SKL, vill tona ner dramatiken. ”Normen” är i själva verket mer av en riktlinje, och är inte huggen i sten. Optimalt är att kommunen och byggherren har en dialog och hittar en lämplig nivå.

Annons

– Det står ingenstans att det är exakt så här många parkeringar som ska byggas. Man kanske har unga boenden, god kollektivtrafik eller samarbete med en bilpool som ligger till grund för mindre antal p-platser.

Är det rätt att alla ska betala för p-platserna?

– Den frågan kan man ställa sig. Man är överens om att parkering i anslutning till fastigheten är en viktig samhällsfunktion. För få p-platser kan leda till olaglig parkering och oordning.

Läs också Fördubblad p-avgift efter bostadsbolagets räntesmäll – hyresgästen Nathalie: ”Känns väldigt överdrivet” Garagestriden har fått hyresgästerna att gå samman P-platsernas bredd passar en folkabubbla - men nu finns en halvmeter bredare bilar
Länkar

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.