Annons

Ann-Charlotte får bo kvar

Örebro Hyresvärden Kalars ville vräka Ann-Charlotte Johansson och hennes två barn för att de ansåg att hon inte hade hört av sig tillräckligt snabbt om en vattenskada. Hyresgästföreningen ansåg det var ett försök att skrämma andra hyresgäster till tystnad. Nu har hyresnämnden sagt sitt i ärendet.

Vid förhandlingen i hyresnämnden fanns en enda sak som parterna var överens om: att det hade förekommit en vattenläcka i sovrummet.

ANNONSGuide till hemförsäkringar

Sen gick meningarna isär.

Det var i april 2017 som Ann-Charlotte Johansson upptäckte en vattenskada i sovrummet under elementet. Hon hörde av sig till sin hyresvärd genast eftersom hon visste att flera lägenheter i fastigheten tidigare drabbats av vattenläckor.

Trots det tog det över en vecka för hyresvärden att få dit en rörmokare som stoppade läckaget. Och under tiden växte vattenskadan.

Läs ocksåFyran blev en etta efter vattenskada

Efter det började en lång väntan på att få skadan åtgärdad och under tiden fick Ann-Charlotte och hennes två barn – tränga ihop sig i ett rum och kök i stället för den fyra hon faktiskt betalade hyra för. Inte förrän Hem & Hyra skrev om fallet, åtgärdades skadan.

Hyresgästföreningen uppmanade Ann-Charlotte att deponera sin hyra så länge problemen pågick.

Annons

Så plötsligt – när vattenskadan var åtgärdad – bestämde sig hyresvärden för att säga upp Ann-Charlotte från lägenheten.

Läs ocksåKrävde fuktmätning - fick ett hål i golvet

Enligt värden hade hon brustit i sin vårdplikt av bostaden och underlåtit att berätta för hyresvärden om skadan. Hyresvärden menade att hon varit snabbare med att säga till om andra skador, men väntat med denna.

Enligt hyresvärden skulle det medfört en kostnad på 60 000 kronor och därför ville de nu säga upp henne. Dessutom räknade de inledningsvis deponeringen som en hyresskuld, trots att hyresgäster har laglig rätt att deponera delar av en hyra till länsstyrelsen vid en tvist.

Värden menade även att Ann-Charlotte stört hantverkarna som skulle åtgärda skadan.

Struntprat, enligt Hyresgästföreningen i Region Mitt, som företrätt Ann-Charlotte.

Föreningen skrev till hyresnämnden och menade i stället att hyresvärden använde Ann-Charlotte till att försöka skrämma andra hyresgäster till tystnad så att de inte ska våga klaga på brister i lägenheten i rädsla för att också de bli av med sin bostad.

Annons

Anledningen skulle vara att Kalars har problem med fler lägenheter. Ett ärende gällande en vattenskada som pågått mellan februari och september i en annan fastighet, togs till exempel upp i hyresnämnden samma dag. I det ärendet fick hyresgästen tillbaka en månadshyra.

I Ann-Charlottes fall beslutade hyresnämnden att hon och barnen får bo kvar.

Bevisbördan ligger på hyresvärden och den enda bevisning hyresvärden kommit in med, var några fotografier på själva vattenskadan. Och att det förekommit en vattenskada – var ju Ann-Charlotte och Kalars överens om.

– Det var underbart att det blev ett beslut till min fördel. Det var givetvis en jobbig period under tiden det pågick och jag är oerhört tacksam för all den hjälp och allt stöd jag fått av Hyresgästföreningen. Det har varit väldigt skönt att ha dem bakom mig och att jag inte stått ensam under den här långdragna processen. Det jag hoppas på nu är att jag får lugn och ro i min boendesituation utan fler komplikationer, säger Ann-Charlotte Johansson.

Hem & Hyra har sökt företrädare för Kalars för en kommentar.

Läs också Kalars hotar familj med uppsägning efter hyresdeponering Hyresvärden tog spisen från MS-sjuka Anna-Greta Victorias hem hyrdes ut innan hon flyttat ut – får 20 000 i kränkningsersättning: "Det är ingenting!"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.