Arne Reinhold krävde sin rätt mot värden

Västra Götaland I morgon får Arne Reinhold Gustavsson i Skövde ny silvergrå matta i köket, ny badrumsdörr och tröskel. – Det blir jättefint, jag är helnöjd, säger han.

​I över sju år har Arne Reinhold Gustavsson bott i samma lägenhet och irriterat sig på alla hål i köksmattan, trasig kökstapet och badrumsdörr och en murken tröskel.
– När jag flyttade hit lovade värden att han skulle fixa det, men inget hände.
Han tycker det varit jobbigt att se skavankerna och dragit sig för att bjuda hem folk.
– Jag gillar att laga mat och bjuda på, men då vill jag ha det fint.
Grannen tipsade om att ringa Hyresgästföreningen. Då blev det fart.
Hyresvärden accepterade Hyresgästföreningens krav direkt.
– Det är slappt av värden att inte åtgärda bristerna. En hyresvärd ska hyra ut lägenheten i ett bra skick redan från början, säger Karin Andersson, juridiska enheten.

Nuvarande fastighetsägare köpte huset för tre år sedan.
– Vi var inte medvetna om hyresgästens problem innan brevet kom. Vår förvaltare har inte sagt ett ljud, säger Magnus Sjödin.
Något besiktningsprotokoll från inflyttningen fanns inte.
Förvaltaren medger att han såg mattan för två år sedan men att saken ”fallit i glömska”. 
 

Läs också Efter 40 år renoveras deras förfallna fönster – men hyresgästerna måste betala: "Vi känner oss överkörda" Hyresgästs renovering kallas vanvård – kan tvingas flytta: ”Vaknar varje dag i stress” Efter 15 års ovisshet – nu vill Uppsalahem riva Annikas hus: "Är det skrämskott igen?” Hyresgäst renoverade lägenhet – tvingas betala 105 000 kronor Boende protesterar: ”Trötta på att vara bankomat”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.