Åtgärdsföreläggande kan hjälpa hyresgästerna i Mellerud

Mellerud Hyreshusen i Mellerud är vanvårdade och på sina håll rent förfallna. Men nu kan problemen äntligen vara slut för hyresgästerna. Värden hotas av åtgärdsföreläggande och i dag hölls en förhandling i hyresnämnden.

​Hem & Hyra har flera gånger tidigare berättat om de två bostadsområdena i Mellerud, som båda ägs och förvaltas av privata bostadsbolaget Insjökräftan AB.

Dels handlar det om nio hyreshus i kvarteret Ugglan på Storgatan och Bragegatan i centrala Mellerud. Här kan listan över fel och brister göras lång – trasiga ytterdörrar, slitna badrum, dålig ventilation och misstänkt förhöjda halter av radon. Utomhus är det lika illa: nedklottrade husväggar, meterhögt ogräs och fallfärdiga staket.

Läs ocksåHyresgäst ger upp och flyttar – drar tillbaka viteskravet på en halv miljon kronorBild på en stor, gul byggnad i sten. Det är ett vackert solljus i bilden. I bilden finns även silhuetten av en man inflikad i ena hörnet. Silhuetten går helt i svart.

Område nummer två finns på Holmsgatan i Mellerud. Där är felen och bristerna inte är lika allvarliga men underhållsbehovet är ändå stort.

I dag möttes parterna i hyresnämnden, där ärendet hamnat efter att Hyresgästföreningen ansökt om åtgärdsföreläggande. Yngve Arvidsson, förvaltare för bostadsbolaget Insjökräftan, fick träffa två av hyresgästerna och deras ombud Lennart Björkman som är chefsjurist på Hyresgästföreningen. Bland annat besökte parterna och hyresnämnden bostadsområdena för att få en uppfattning av förhållandena på plats.

Det var till en början svårt för Hyresgästföreningen att kunna driva ärendet till hyresnämnden, eftersom många av de boende inte är medlemmar. Det behövs en hyresgäst som part i en sådan här tvist.

Läs ocksåHyresvärd måste fixa femton fel före sommarens slut

Nu finns alltså två, en från varje lägenhetsområde. Deras ärenden drivs som så kallade pilotärenden, vilket innebär att de kommer att bli riktmärke för hur fastighetsägaren bör sköta lägenheterna för alla hyresgäster. Detta eftersom problemen är generella för hela området och inte unika för just de här två hyresgäster.

Nu återstår för hyresnämnden att besluta om bostadsbolaget ska tvingas att åtgärda alla fel och brister. Det handlar bland annat om:

• Byta ut 25 år gamla och slitna vitvaror
• Fixa slitet parkettgolv
• Laga hål i golvmattor
• Utföra radonmätningar
• Åtgärda stora skräphögar i källarutrymmena
• Ta itu med det yttre underhållet

Läs ocksåFå försök med nya verktyget mot värstingvärdar – juristen som testat: "Fungerar bra"Halvkroppsporträtt på Susanne Lindmark, som har långt brunt hår som ligger över axlarna och en mörkblå skjorta. I bakgrunden i oskärpa ser man två fönster med gardiner, några ljusa bord och röda stolar, en grön växt, en tavla. Hyresgästföreningen i region Norrland är den region av Hyresgästföreningen som använt förvaltningsföreläggande mest hittills. Men totalt användes det juridksa verktyget bara mot 13 hyresvärdar under de tre första åren efter lagändringen.

Hyresnämndens beslut väntas komma om två veckor.

Läs också Två decennier med skandalhusen i Tobo – hyresgästen Kintu: ”Ingen ska bo så här” Här är dina verktyg när värden inte gör sitt jobb

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.