”Det saknas rättsliga möjligheter”

Mölndal Om en hyresgäst har tillåtit en renovering och den är tekniskt korrekt genomförd har man ingen laglig rätt att kräva ändringar. Men man kan ändå alltid försöka prata med värden.
Foto: Gustaf Görfelt
Suzan Rasul är jurist på Hyresgästföreningen Västra Sverige.

Det säger Suzan Rasul, jurist på Hyresgästföreningen i Västra Sverige. Hon påpekar att en hyresgäst måste ge sitt godkännande innan standardhöjande ombyggnader får ske. I Ninnie Martins fall räknas stambytet som normalt underhåll, medan däremot det nya, modernare badrummet innebär höjd standard. Att det i praktiken inte går att komma undan upprustningen förändrar inte detta.

Om hyresgästen inte går med på ombyggnaden får värden vända sig till hyresnämnden för att få det prövat.  Därför hade det varit skillnad om Ninnie Martin opponerat sig mot utformningen av Diligentias badrumsrenovering innan den genomförts.

Läs ocksåDörrknackning om renovering skapar oro i deras områdeBalder har anlitat en delgivningsfirma som ska informera om att den planerade renoveringen gått till hyresnämnden. Men hyresgäster som sagt nej uppfattar att delgivningsmannen samtidigt försöker få dem att godkänna renoveringen. ”Deras mål är att få folk att ångra sig”, säger Luay Alani, ordförande i lokala hyresgästföreningen.

– Då hade man kunnat ta ärendet till hyresnämnden. Nu saknas det rättsliga möjligheter. Men med tanke på hennes situation är det högst rimligt att ta en diskussion med hyresvärden. Det kan finnas enkla lösningar på problemet, säger Suzan Rasul.

När det handlar om tillgänglighetsfrågor kan det finnas möjlighet till kommunala bidrag för att anpassa lägenheten. Därför är det inte säkert att Ninne Martin själva måste betala även om Diligentia säger fortsatt nej. Men Suzan Rasul tycker ändå att Ninnies problem sätter fingret på en viktig gråzon i renoveringsfrågor. Ninnie har fått en hyreshöjning på 1100 kronor samtidigt som badrummet på ett märkbart sätt blivit sämre för henne.

– Vad händer när en påtvingad standardhöjning i själva verket blir en standardförsämring? Juridiskt sett kan hon inte angripa fastighetsägaren i det här fallet, men ska det vara så? Att alla ska få exakt samma renoveringsstandard är inte alltid rättvist, säger Suzan Rasul.

Läs ocksåEgna experter hjälpte inte – hyresgäster förlorar tvist om renovering: ”Tänker inte ge upp”
Läs också Barbro, 73, får ta trapporna i åttavåningshuset när hissen är avstängd: "Jag tar ett steg i taget" Efter 40 år renoveras deras förfallna fönster – men hyresgästerna måste betala: "Vi känner oss överkörda" Hyresgästs renovering kallas vanvård – kan tvingas flytta: ”Vaknar varje dag i stress”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.