HemHyra.se använder sig, precis som flertalet andra webbplatser, av cookies för att förbättra servicen för er besökare. Läs mer om Cookies

Edit i Karlskrona fixade coronasäker städning

Blekinge Hyresgästerna började reagera på att det var mycket skräp i bostadsområdet på Kungsmarken i Karlskrona. Då samlade Edit Tornerhjelm från Hyresgästföreningens region Sydost ihop massorna på ett coronasäkert sätt.
Foto: Peter Fredriksson
Städgeneralen Edit Tornehjelm lyckades samla ihop ett 70-tal hyresgäster för att städa i bostadsområdet Kungsmarken i Karlskrona.

Hallå där, Edit Tornerhjelm. Du lyckades få drygt 70 hyresgäster att plocka skräp vid två tillfällen. Hur kom du på idén?

– Från början tänkte jag att vi skulle anordna en tävling i att plocka sopor och sedan skulle de som fått ihop mest få pris. Men snart påpekade någon att det var som upplagt för att deltagarna skulle plocka stenar och pinnar för att på så sätt få ihop stora och tunga påsar. Så då fick det i stället bli ett event där alla som deltog fick vara med i en utlottning av priserna, berättar Edit Tornerhjelm.

Läs också”Jag måste ha allt skräp på vinden”

Men coronapandemin ställde till viss del till det.

– När evenemanget gick av stapeln utomhus i somras omfattades det inte vid det tillfället av några restriktioner när det gällde antalet deltagare. Men självklart följde vi noga alla rekommendationer om att bland annat hålla avstånd, säger Edit Tornerhjelm.

Städdagarna marknadsfördes genom lappar i samtliga trapphus och information i en mängd olika sociala medier. Projektet blev i slutändan ett samarbete mellan bland andra Hyresgästföreningen, Karlskronahem, Victoria Park, Panncentralen och SISU Idrottsutbildarna.

Läs också"Det är rent förfallet"

Hur gick det hela till?

– Vi hade valt en plats där det är mycket folk i rörelse och kunde på så sätt fånga upp även dem som inte sett lapparna eller informationen på nätet. De som mötte upp fick handskar och en mindre soppåse och sedan fick de ge sig ut plocka på egen hand under en halvtimme. Vi lockade 20 personer första gången och 50 andra gången, berättar Edit Tornerhjelm.

Blev det mycket sopor?

Läs också"Vi har tröttnat på sopsnusket!"

– Ja, verkligen. Trots att det till en början inte verkade finnas så mycket skräp att plocka blev det till slut ett 20-tal sopsäckar som var fyllda med sådant som slängts i området, som till exempel fimpar, papper och metallskrot. Så det var en rejäl mängd som deltagarna fick ihop. Tyvärr hade vi glömt att boka in någon att hämta alla soppåsar, så vi fick köra allt till tippen på egen hand efteråt, säger Edit Tornerhjelm.

Priserna som lottades ut var olika presentkort bland annat till ett lekland för barn som finns i området samt biobiljetter.

Har du något tips till andra som vill göra något liknande?

– Det är bara att genomföra det. Håll det enkelt så att det blir av. Det krävs inte så mycket kringarbete och är väldigt uppskattat bland hyresgästerna. Det stärker grannsämjan eftersom man umgås otvunget. Dessutom tror jag att de som deltagit inte slänger småskräp hur som helst framöver. Men kolla först av vilka restriktioner som gäller, säger Edit Tornerhjelm.

Läs också "Boende ska inte betala dubbelt för återvinning vid bostaden" ”Problemen med sopor har gått för långt”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.