Annons

Färre avhysningar tack vare telefonsamtal

Kristianstad Det kommunala bostadsbolaget ABK ringer hyresgäster som får inkassokrav. Sedan den nya rutinen infördes har antalet vräkningar halverats.

Det senast året har många av de hyresgäster som fått ett eller flera inkassokrav även fått ett personligt telefonsamtal från hyresvärden AB Kristianstadbyggen, ABK.

– Under förra året ringde jag personligen upp 67 hyresgäster. Alla har varit tacksamma över att jag har ringt dem, säger Jessica Fäldth, ekonomiassistent vid ABK som genom sina samtal hoppas fånga upp hyresgäster i ett tidigt skede, innan de hamnar i en ond spiral av sena betalningar och ständiga inkassokrav.  

Läs ocksåSå gör du om du får en felaktig faktura från värdenEn tudelad bild. Den till vänster föreställer en vänsterhand där bara tummen, med en rödmålad nagel, syns. Handen håller i ett tomt vitt papper där det står Inkasso högst upp. Den till höger är en porträttbild på en man med mörkt kort hår, kort svart skäggväxt och mustasch. Mörka ögonbryn. Han tittar in i kameran och ler svagt. Han har en gråblå tröja med snibbar, lätt uppknäppt i halsen. Bakgrunden är varmt gul.

Hyresgästerna har fått frågan hur det kommer sig att de är sena med inbetalningen. De har informerats om att de inte bara riskerar att den obetalda hyran skickas till Kronofogden med ytterligare kostnader som följd utan att de även kan förlora sin bostad om de sena betalningarna fortsätter.

Annons

– Allt fler har problem med sin ekonomi. Om pengarna inte finns där kan det givetvis vara svårt att få till en ändring oavsett om vi kontaktar dem personligen eller inte. Men är det så att man har svårt att planera sin ekonomi finns det hjälp att få genom till exempel personliga ombud, budgetrådgivning via kommunen eller en god man, säger Jessica Fäldth som även brukar passa på att slå ett slag för autogiro.  

Som ett resultat av telefonkontakten har antalet avhysningar hos ABK det senaste året halverats. Mellan 2010 och 2014 vräktes i snitt 16,4 hyresgäster. Under förra året var det endast i sju fall som hyresgäster tvingades lämna sin bostad på grund av utebliven hyra.

Annons
Läs ocksåWillhem skickar felaktiga inkassokrav till sina hyresgäster – Neah, 32: "Känner mig hemsökt"Neah Udén känner sig hemsökt av sin hyresvärd Willhem, som gång på gång skickat ut felaktiga påminnelser om hyresinbetalningar.

– Den personliga kontakten verkar ha gett effekt. Målet är så klart att alla ska kunna bo kvar så långt det är möjligt, säger Jessica Fäldth.

Läs också Charlotte sa åt sin granne att sopsortera – blev slagen med en kvast Varannan värd skickar sena hyror direkt till inkasso – Amanda fick anstånd och klarade sig Hyresgästen Leif om höjningen: "Jag klarar det men andra kan få problem"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.