Annons

Flerspråkiga informatörer ska sprida kunskap

Gävleborg Region Aros-Gävle har anställt två flerspråkiga informatörer som genom att knacka dörr ska öka kunskapen om Hyresgästföreningen bland nyanlända. Det har redan gett fler medlemmar.

Mohammed Mussa och Ray Abu Shaer har varit anställda i snart ett år.
Tillsammans pratar de sex språk – förutom svenska och engelska även arabiska, italienska, tigrinja, amhariska och afariska.

– Tanken är att de ska söka upp så många nyanlända som möjligt i invandrartäta områden. Det gäller att knäcka koden, att tala om för folk hur bra vi är, säger Jimmy Rödlund, chef för medlemsutvecklingsenheten på Hyresgästföreningen i region Aros-Gävle.

ANNONSFörsäkringsguiden.se: Din jämförelsetjänst för försäkringar

Ray Abu Shaer jobbar i Gävleborgs län och Mohammed Mussa i Uppsala.

– Man märker att människor känner sig trygga när vi pratar om Hyresgästföreningen. Även om de inte blir medlemmar nu så vet de vad vi gör och att de kan vända sig till Hyresgästföreningen om de får problem, säger Mohammed Mussa.

Annons

Till skillnad från medlemsrekryterarna, som också knackar dörr, är inte det primära syftet för honom och hans kollega att värva nya medlemmar till Hyresgästföreningen.

Läs ocksåRåttor, fukt och dålig ventilation – hyresgästerna fick nog och anlitade privata jurister

– Problemet är ju att många nyanlända saknar ekonomi. Då drar man inte på sig en utgift i onödan, säger Jimmy Rödlund.

Men medlemsantalet har ändå ökat tack vare satsningen.
– Mellan april och december har vi skrivit in 50 fler medlemmar i Aros-Gävle, medlemmar som jag inte tror vi hade kunnat skriva in annars om vi inte haft de flerspråkiga värvarna.

Annons

Vad hoppas ni på att satsningen ska leda till?
– Vi tror att det här är bra för oss som organisation. Vi vill höja kunskapsnivån och visa att Hyresgästföreningen är en viktig part som agerar för boendet, säger Jimmy Rödlund.

Läs ocksåHyresgäster hjälptes åt att ge jeans nytt liv – här är bästa återbrukstipsenThea Thanprasit, halvkroppasbild, sitter med jeans framför sig på bordet, på återbruksverkstaden.
Läs också Tuffa hästtjejen värvar vidare - ser sin ålder som en tillgång Många betalar i onödan – så slapp Julia flytträkningen Hyresgästen Sam om det långvariga byggbullret: "Stressen jag utsattes för var omänsklig"

Flerspråkiga informatörer ska sprida kunskap

Uppsala Region Aros-Gävle har anställt två flerspråkiga informatörer som genom att knacka dörr ska öka kunskapen om Hyresgästföreningen bland nyanlända.

Mohammed Mussa och Ray Abu Shaer har varit anställda i snart ett år. 

Tillsammans pratar de sex språk – förutom svenska och engelska även arabiska, italienska, tigrinja, amhariska och afariska.

ANNONSFörsäkringsguiden.se: Din jämförelsetjänst för försäkringar

– Tanken är att de ska söka upp så många nyanlända som möjligt i invandrartäta områden. Det gäller att knäcka koden, att tala om för folk hur bra vi är, säger Jimmy Rödlund, chef för medlemsutvecklingsenheten på Hyresgästföreningen i region Aros-Gävle.

Ray Abu Shaer jobbar i Gävleborgs län och Mohammed Mussa i Uppsala.

– Man märker att människor känner sig trygga när vi pratar om Hyresgästföreningen. Även om de inte blir medlemmar nu så vet de vad vi gör och att de kan vända sig till Hyresgästföreningen om de får problem, säger Mohammed Mussa.

Annons
Läs ocksåJättelikt borrprojekt skapar kaos för hyresgäster

Till skillnad från medlemsrekryterarna, som också knackar dörr, är inte det primära syftet för honom och hans kollega att värva nya medlemmar till Hyresgästföreningen.

– Problemet är ju att många nyanlända saknar ekonomi. Då drar man inte på sig en utgift i onödan, säger Jimmy Rödlund.

Men medlemsantalet har ändå ökat tack vare satsningen.

Läs ocksåRåttor, fukt och dålig ventilation – hyresgästerna fick nog och anlitade privata jurister

– Mellan april och december har vi skrivit in 50 fler medlemmar i Aros-Gävle, medlemmar som jag inte tror vi hade kunnat skriva in annars om vi inte haft de flerspråkiga värvarna.

Annons

Vad hoppas ni på att satsningen ska leda till?

– Vi tror att det här är bra för oss som organisation. Vi vill höja kunskapsnivån och visa att Hyresgästföreningen är en viktig part som agerar för boendet, säger Jimmy Rödlund.

Läs också Sandra efterlyste rumskompis på Facebook: "Roligare komma hem när det lyser och någon har lagat mat" Hyresgäster hjälptes åt att ge jeans nytt liv – här är bästa återbrukstipsen Tvättstugan - platsen där smutsiga grannkonflikter gror

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.