Flerspråkiga informatörer ska sprida kunskap

Gävleborg Region Aros-Gävle har anställt två flerspråkiga informatörer som genom att knacka dörr ska öka kunskapen om Hyresgästföreningen bland nyanlända. Det har redan gett fler medlemmar.

Mohammed Mussa och Ray Abu Shaer har varit anställda i snart ett år.
Tillsammans pratar de sex språk – förutom svenska och engelska även arabiska, italienska, tigrinja, amhariska och afariska.

– Tanken är att de ska söka upp så många nyanlända som möjligt i invandrartäta områden. Det gäller att knäcka koden, att tala om för folk hur bra vi är, säger Jimmy Rödlund, chef för medlemsutvecklingsenheten på Hyresgästföreningen i region Aros-Gävle.

Läs ocksåTvå decennier med skandalhusen i Tobo – hyresgästen Kintu: ”Ingen ska bo så här”Anna Patzauer Personne, Kintu Kawumba, Gunilla Silverun och hennes hund Nina kommer gående mot kameran på en oasfalterad väg som ser ut att vara blöt. Bakom dem syns ett gult tvåvåningshus. Runt omkring dem höga buskar och träd utan blad. De så kallade skandalhusen i Tobo finns med på Hem & Hyras Värsta värden-lista.

Ray Abu Shaer jobbar i Gävleborgs län och Mohammed Mussa i Uppsala.

– Man märker att människor känner sig trygga när vi pratar om Hyresgästföreningen. Även om de inte blir medlemmar nu så vet de vad vi gör och att de kan vända sig till Hyresgästföreningen om de får problem, säger Mohammed Mussa.

Till skillnad från medlemsrekryterarna, som också knackar dörr, är inte det primära syftet för honom och hans kollega att värva nya medlemmar till Hyresgästföreningen.

Läs ocksåVärvaren Jarmo knackade på hos Monika och mötte kärlekenMonika och Jarmo Funck i Uddevalla.

– Problemet är ju att många nyanlända saknar ekonomi. Då drar man inte på sig en utgift i onödan, säger Jimmy Rödlund.

Men medlemsantalet har ändå ökat tack vare satsningen.
– Mellan april och december har vi skrivit in 50 fler medlemmar i Aros-Gävle, medlemmar som jag inte tror vi hade kunnat skriva in annars om vi inte haft de flerspråkiga värvarna.

Vad hoppas ni på att satsningen ska leda till?
– Vi tror att det här är bra för oss som organisation. Vi vill höja kunskapsnivån och visa att Hyresgästföreningen är en viktig part som agerar för boendet, säger Jimmy Rödlund.

Läs ocksåUlla-Majas källarförråd svämmades över efter skyfallet – grannarna fick själva röja upp
Läs också Efter höga hyresyrkandet från Uppsalahem: ”Många har tunna plånböcker nu” 16 500 hushåll får vänta på besked om hyran efter flera strandningar

Flerspråkiga informatörer ska sprida kunskap

Uppsala Region Aros-Gävle har anställt två flerspråkiga informatörer som genom att knacka dörr ska öka kunskapen om Hyresgästföreningen bland nyanlända.

Mohammed Mussa och Ray Abu Shaer har varit anställda i snart ett år. 

Tillsammans pratar de sex språk – förutom svenska och engelska även arabiska, italienska, tigrinja, amhariska och afariska.

Läs ocksåBarbro, 73, får ta trapporna i åttavåningshuset när hissen är avstängd: "Jag tar ett steg i taget"En tvådelad bild. Till vänster en äldre kvinna med gråvitt hår och glasögon som står i en trappa i ett lägenhetshus. Hon tittar in i kameran med allvarlig min, bär jeans och rosa tröja. Till höger En lapp uppsatt med svart tejp på en hissdörr. Där informeras om renoveringen som ska pågå mellan den 9 juni och 4 juli.

– Tanken är att de ska söka upp så många nyanlända som möjligt i invandrartäta områden. Det gäller att knäcka koden, att tala om för folk hur bra vi är, säger Jimmy Rödlund, chef för medlemsutvecklingsenheten på Hyresgästföreningen i region Aros-Gävle.

Ray Abu Shaer jobbar i Gävleborgs län och Mohammed Mussa i Uppsala.

– Man märker att människor känner sig trygga när vi pratar om Hyresgästföreningen. Även om de inte blir medlemmar nu så vet de vad vi gör och att de kan vända sig till Hyresgästföreningen om de får problem, säger Mohammed Mussa.

Läs ocksåYxman värmde mat i tvättstugan – nu riskerar förstahandshyresgästen vräkning

Till skillnad från medlemsrekryterarna, som också knackar dörr, är inte det primära syftet för honom och hans kollega att värva nya medlemmar till Hyresgästföreningen.

– Problemet är ju att många nyanlända saknar ekonomi. Då drar man inte på sig en utgift i onödan, säger Jimmy Rödlund.

Men medlemsantalet har ändå ökat tack vare satsningen.

Läs ocksåTvå decennier med skandalhusen i Tobo – hyresgästen Kintu: ”Ingen ska bo så här”Anna Patzauer Personne, Kintu Kawumba, Gunilla Silverun och hennes hund Nina kommer gående mot kameran på en oasfalterad väg som ser ut att vara blöt. Bakom dem syns ett gult tvåvåningshus. Runt omkring dem höga buskar och träd utan blad. De så kallade skandalhusen i Tobo finns med på Hem & Hyras Värsta värden-lista.

– Mellan april och december har vi skrivit in 50 fler medlemmar i Aros-Gävle, medlemmar som jag inte tror vi hade kunnat skriva in annars om vi inte haft de flerspråkiga värvarna.

Vad hoppas ni på att satsningen ska leda till?

– Vi tror att det här är bra för oss som organisation. Vi vill höja kunskapsnivån och visa att Hyresgästföreningen är en viktig part som agerar för boendet, säger Jimmy Rödlund.

Läs också Häng med på en guidad tur i folkhemmets spår: "25 barn i samma trappuppgång" Hyresgäst får tillbaka 100 000 kronor – värden hade tagit ut dubbel hyra i ett och ett halvt år

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.