Fuktfastighet kan tvångsförvaltas innan sommaren
Under ett års tid har Hyresgästföreningen systematiskt granskat en hyresvärd i Hägersten, vars hus är ”självmarkerande”. Putsen flagar, fönster är trasiga, asfalten har bulor och spricker av trädrötter under gångbanorna.
I den 28-sidiga ansökan till hyresnämnden i Stockholm radas problemen upp:
- underhållet är eftersatt
- fukt och mögel förekommer i stor omfattning
- risk för personskada, bland annat trasiga fönster och puts som lossnar från fasaden
- flera hyresgäster hyr i andra hand med ett systerbolag som hyresvärd, vilket Hyresgästföreningen anser är bulvanuthyrning
- hyran höjs utan förhandling, trots att det finns en förhandlingsordning för fastigheten, och är för vissa lägenheter nästan dubbelt så hög som den förhandlade hyran
- ventilationen är obefintlig eller har brister
- radonmätning har inte gjorts, trots uppmaning från staden
- brandvarnare delades ut först efter påpekande
- namntavlor är felaktiga, vilket kan försvåra postutdelning och för blåljuspersonal
- entredörrarna står öppna, eller är låsta dygnet runt vilket förhindrat postutdelning
- ohyra, myror och silverfiskar
– Hyresvärden förhalar och slingrar sig. De har svarat svepande och undvikande på de brister vi framfört, förminskat och bagatelliserat problemen. De uppger dessutom rena lögner, både i hyresnämnden och till stadsbyggnadskontoret, för att gynna sig själv, säger hyresgästföreningens jurist Bengt Öhman.
Fastighetägaren KB Fastlagen är en del av en komplicerad bolagssfär. Bolaget företräds av en 80-årig man som av både förvaltningsrätten och kammarrätten beskrivs som en ”målvakt”. Den som i stället är den verklige företrädaren är den person, som också undertecknat flera av hyresgästernas kontrakt.
I går kväll höll Hyresgästföreningen informationsmöte med hyresgästerna. Före sommaren kommer förhoppningsvis ärendet upp i hyresnämnden. Hyresgästerna uppmanades att prata med varandra och anmäla allt som händer till Hyresgästföreningens jurist.
– Skriv inte på någonting utan att kolla med oss först. Det kan komma förslag på nya kontrakt nu, men ingenting är så bråttom att det måste undertecknas i dörren, sa Bengt Öhman.
Flera hyresgäster berättade om att de hade problem med myror. De har invaderat garderober och kök, det kan vara faraomyror.
– Vi tror att de följt med en före detta hyresgäst från Thailand. De äter på allt, på kläder, jag vågar inte öppna garderoben, säger en hyresgäst.
När hyresgästerna försökt anmäla ohyran har det inte gått. Ett av många exempel på en förvaltning som inte fungerar: hyresgäster anmäler ohyran igen, nu till hyresvärdens advokat, som hänvisar till Anticimex. När hyresgästerna vänder sig dit har inte fastighetsägaren någon försäkring hos dem. En av hyresgästerna gör egna efterforskningar och får fram att det är till ett annat bolag, Nomor, som skadedjuren ska anmälas. Men där visar det sig att bara fastighetsägaren kan anmäla. Någon sanering har hittills, efter ett år, inte skett.
Hyresvärdens ombud, som tidigare företrätt bolaget, svarar att han inte åtagit sig uppdraget att företräda hyresvärden. Och att det inte är sannolikt att han gör det. KB Fastlagens ordinarie styrelseledamot Åke Nilsson svarar i telefon.
Hyresgästföreningen har lämnat in en ansökan om tvångsförvaltning mot fastigheten på Fastlagsvägen.
– Det var på tiden. Det finns flera kvartar som man borde ta tag i, jag är gammal timmerman och platschef, säger Åke Nilsson.
Nu gäller det den kåk som du har, där putsen flagar från väggarna.
– Ja, putsen, men det är på grund av att det är fukt innanför. Det där vattnet, det ställer till. Hyresgästerna har hört av sig. Jag ska ta tag i det där.