Hissproblem gav hundralappar till hyresgästen

Kalmar Hennes artros gör det omöjligt att ta trapporna. Därför blev det problem när hissen lade av. Hyresgästföreningen ryckte in och allt slutade med att värden knackade på hyresgästens dörr med ett kuvert med hundralappar. 

Hissen hade krånglat till och från i ett halvår. Men när den stod helt stilla i fyra veckor, blev det verkligen problem för Martina Colleen i Kalmar. Hon har artros och svårt att gå i trappor. En fungerande hiss är avgörande för att hon ska kunna få vardagen att fungera.

– Finns det en hiss i fastigheten som inte fungerar under en längre period så kan man ha rätt till nedsättning av hyran, säger Eleni Fotiadou, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen region Sydost.

Läs ocksåKlagade på vägglöss och vägrade betala hyran – blir skyldig 90 000 kronorBilden är ett montage och visar vägglöss och hyreslagen i bokform.

Eleni Fotiadou kontaktade hyresvärden om kompensation. Någon vecka senare ringde det på Martinas dörr.

– Det var vd:n själv som kom och personligen lämnade över ett kuvert med 300 kronor. Jag blev otroligt paff. Detta var tack vare Hyresgästföreningen och jag är glad att jag är medlem, säger hon. 

I Hyreslagen finns det inte specificerat hur stor nedsättning av hyran man som hyresgäst kan ha rätt till om hissen är tillfälligt eller helt ur funktion.

Läs ocksåGroparna i asfalten allt djupare – "Livsfarligt" enligt hyresgästen MinnaMinna, hyresgäst på Slåttervägen i Trollhättan.

– Vi måste utgå från det enskilda fallet för att göra en bedömning om hur stor bristen är, hur långvarig den varit och hur det påverkat hyresgästerna, säger Eleni Fotiadou i ett pressmeddelande. 

Läs också Småbarnspappan Hussein tröttnade på att frysa – värden är utomlands och betalar inte räkningarna Protest mot otydliga tillval – 80 hyresgäster i namninsamling Kopplade tvättmaskin med trädgårdsslang - döms att betala en miljon efter vattenskada

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.