Hissproblem gav hundralappar till hyresgästen

Kalmar Hennes artros gör det omöjligt att ta trapporna. Därför blev det problem när hissen lade av. Hyresgästföreningen ryckte in och allt slutade med att värden knackade på hyresgästens dörr med ett kuvert med hundralappar. 

Hissen hade krånglat till och från i ett halvår. Men när den stod helt stilla i fyra veckor, blev det verkligen problem för Martina Colleen i Kalmar. Hon har artros och svårt att gå i trappor. En fungerande hiss är avgörande för att hon ska kunna få vardagen att fungera.

– Finns det en hiss i fastigheten som inte fungerar under en längre period så kan man ha rätt till nedsättning av hyran, säger Eleni Fotiadou, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen region Sydost.

Läs ocksåÖkända värden dödförklarade sig själv: ”Rätt skönt att vara avliden faktiskt”

Eleni Fotiadou kontaktade hyresvärden om kompensation. Någon vecka senare ringde det på Martinas dörr.

– Det var vd:n själv som kom och personligen lämnade över ett kuvert med 300 kronor. Jag blev otroligt paff. Detta var tack vare Hyresgästföreningen och jag är glad att jag är medlem, säger hon. 

I Hyreslagen finns det inte specificerat hur stor nedsättning av hyran man som hyresgäst kan ha rätt till om hissen är tillfälligt eller helt ur funktion.

Läs ocksåHyresgäster trötta på att sponsra kommunen – hoppas på noll i hyreshöjningBernt Blomgren, Mossagården, Skövdebostäder.

– Vi måste utgå från det enskilda fallet för att göra en bedömning om hur stor bristen är, hur långvarig den varit och hur det påverkat hyresgästerna, säger Eleni Fotiadou i ett pressmeddelande. 

Läs också Hjälp – min hyresvärd går inte att få tag på! Så kan du göra Elen nära stängas av för 80 hushåll – värden betalade inte räkningarna Hyresgäst med rullstol har inte kunnat använda sitt kök på ett halvår – värden vägrar återställa det

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.