Hissproblem gav hundralappar till hyresgästen

Kalmar Hennes artros gör det omöjligt att ta trapporna. Därför blev det problem när hissen lade av. Hyresgästföreningen ryckte in och allt slutade med att värden knackade på hyresgästens dörr med ett kuvert med hundralappar. 

Hissen hade krånglat till och från i ett halvår. Men när den stod helt stilla i fyra veckor, blev det verkligen problem för Martina Colleen i Kalmar. Hon har artros och svårt att gå i trappor. En fungerande hiss är avgörande för att hon ska kunna få vardagen att fungera.

– Finns det en hiss i fastigheten som inte fungerar under en längre period så kan man ha rätt till nedsättning av hyran, säger Eleni Fotiadou, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen region Sydost.

Läs ocksåKritiserad förhandlingsmodell ska utvärderas interntHyresgästföreningens förbundsstämma 2025.

Eleni Fotiadou kontaktade hyresvärden om kompensation. Någon vecka senare ringde det på Martinas dörr.

– Det var vd:n själv som kom och personligen lämnade över ett kuvert med 300 kronor. Jag blev otroligt paff. Detta var tack vare Hyresgästföreningen och jag är glad att jag är medlem, säger hon. 

I Hyreslagen finns det inte specificerat hur stor nedsättning av hyran man som hyresgäst kan ha rätt till om hissen är tillfälligt eller helt ur funktion.

Läs ocksåSå ska hyresgästernas trygghet bli en valfråga: ” Vi står vid ett vägskäl”En kvinna med ett papper i handen.

– Vi måste utgå från det enskilda fallet för att göra en bedömning om hur stor bristen är, hur långvarig den varit och hur det påverkat hyresgästerna, säger Eleni Fotiadou i ett pressmeddelande. 

Läs också Familjen tvingas lämna Sverige efter Northvolts konkurs: "Vår son vill stanna här" Trots chockhöjningar: Hyresgästföreningen ska inte förhandla parkeringshyror Dyrare att vara med i Hyresgästföreningen – medlemsavgiften höjs

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.