Hyresbostäder jagas av Kronofogden
Är du som hyresgäst sen med hyran har hyresvärden rätt att säga upp dig. Sju dagars försening eller åtta försenade inbetalningar kan räcka för att bostaden ska gå förlorad. Men även hyresvärdarna slarvar med att betala sina räkningar, visar vår granskning. Nio av de 20 största hyresvärdarna i Östergötland och på Gotland har hamnat hos Kronofogden de senaste tre åren.
Hyresbostäder i Norrköping är den hyrevärd som sticker ut med flest antal obetalda räkningar. Flera fodringsägare har fått koppla in inkassoföretag, skickat påminnelser och till sist ansökt om betalningsföreläggande hos Kronofogden för att få betalt av det kommunala bostadsbolaget. Sedan förra året rör det sig om tio obetalda räkningar som gått till Kronofogden, varav nio blivit betalda först efter att myndigheten hört av sig. En av räkningarna betalades 140 dagar försent. Hade det handlat om försenade hyror hade bolaget riskerat vräkning.
Enligt Hyresbostäder är orsaken inkörningsproblem hos den nya leverantör som scannar in inkommande fakturor. Flera räkningar har helt enkelt inte kommit fram. Ett problem som nu ska åtgärdas, enligt bolaget.
– Vi omsätter nästan en miljard kronor. Att vi missar någon faktura är kanske inte konstigt, säger Lars Löfgren, marknadschef på Hyresbostäder.
Ger det inte konstiga signaler när ni inte betalar i tid, men kräver det av era hyresgäster?
– Det beror ju helt och hållet på situationen. En del hyresgäster betalar ju inte hyran för att de har skäl till det eller för att de helt enkelt struntar i det. Så är inte fallet med oss, vi prioriterar våra räkningar och är det något annat så tar vi en diskussion om det, säger Lars Löfgren.
Men bland de företag som drabbats är irritationen märkbar. En av Hyresbostäders leverantörer berättar att de fick vänta över fyra månader på några tusenlappar. Att gå till Kronofogden var inte aktuellt då beloppet var för litet, berättar företagaren som vill vara anonym.
– Jag skickade flera påminnelser, men de hörde inte av sig. Det är väldigt dåligt, att ett så pass stort bolag inte har bättre koll.
Vad säger du om förklaringen att inscanningen strulat?
– Då får man ta tag i det, det är ohållbart att skylla på någon annan.
Läs mer: Hyresgästföreningen kritisk – men har själva flera obetalda räkningar