Hyresgäst fick fart på värd
Det var i december förra året som det enligt hyresgästen i Helsingborg ”forsade vatten från yttertak genom bjälklag och ner i min hall i flera dagar”. Det resulterade i att parkettgolvet i hallen förstördes, golvmattan i kokvrån blev vattenskadad och kristallkronan i taket blev sönderslagen.
I anmälan yrkar hyresgästen även på 6 000 kronor i skadestånd för kristall lampan, en förstörd affisch och för det besvär hon anser att hon haft.
Efter att kvinnan kontaktat fastighetsägaren vid tre tillfällen utan resultat tröttnade hon och tog ärendet till hyresnämnden. Det fick den privata värden att höra av sig och nu ska följande åtgärdas: hyresgästen ska få en ny linoleummatta i köket, det vattenskadade parkettgolvet ska repareras, elledning i taket samt krok där kristall lampan hängde ska undersökas, läckaget genom yttertak i hall och badrum ska ses över. Dessutom ska värden bedöma värdet av kristall lampan och affischen för att kunna ta ställning till skadeståndsyrkandet på 6 000 kronor.
När värden lovade hyresgästen att åtgärda problemen tog hon tillbaka ärendet. Men i brevet till hyresnämnden lovar hon att återkomma ifall hon inte godkänner värdens arbete och bedömning av affisch och lampa.