Hyresgäst fick vänta fem veckor på hjälp med motorvärmaren
Birgitta Frölander i Segersjö blev glad när den lediga p-platsen med motorvärmare dök upp på Botkyrkabyggens hemsida. Hon sade upp sin p-plats utan motorvärmare och såg fram mot en vinter med motorvärmare som hon kunde koppla in via datorn.
Men över en månad efter att hon fick platsen den första december så fungerar inte motorvärmaren som den ska. Hon har ringt bovärden tre gånger och mejlat bolaget fyra gånger, men ändå inte fått inloggningsuppgifter som gör att hon kan ställa in motorvärmaren i datorn utan att behöva gå ut till stolpen.
– Jag är så frustrerad och förbannad. De fullkomligt struntar i mig, säger hon.
Allting började med att Birgitta Frölander hörde av sig till Botkyrkabyggen den 28 november, tre dagar innan kontraktet började gälla. Hon ville vara förberedd och få information om motorvärmaren och få en nyckel för att lära sig hur den fungerar.
– Men jag fick nyckeln 30 november av en miljövärd och manualen den första december. Manualen var på 20 sidor och sidorna satt i oordning, säger hon.
I fyra mejl till Botkyrkabyggen har hon efterfrågat lösenord och inloggningsuppgifter för att kunna logga in på datorn och ställa in motorvärmaren så att bilen är varm när hon vill använda den.
– Trots fyra mejl har jag inte fått några inloggningsuppgifter. En gång hänvisade de till att det finns en adress i manualen som jag ska använda. Men det gick inte att logga in på den och när jag googlade på adressen kom jag bland annat till en sida med länkar till sidor som var porraktiga, det är ju pinsamt, säger hon.
Som sista utväg åkte hon ner till Botkykabyggens kontor i Tumba centrum tisdagen den 3 januari och begärde hjälp. Då tog personalen hennes namn och uppgifter om ärendet och lovade att en tekniker skulle höra av sig inom en timme. Men fram till dags dato den 9:e januari har ingen ringt.
– Jag fick en känsla av att de bluffade när de sade att en tekniker skulle ringa, att de bara sade så för att bli av med mig.
Och Birgitta Frölander är inte ensam om att ha problem med motorvärmaren. Vid parkeringsplatsen träffar vi en kvinna som skottar bilen och som varken har fått inloggningsuppgifter eller nyckel till sin motorvärmare.
– Jag har pratat med flera hyresgäster som säger att de har försökt få ut inloggningsuppgifter men sedan har gett upp för att de inte har lyckats, säger Birgitta Frölander.
Jan-Erik Sandh, kundchef på Botkyrkabyggen, säger att det normala är att bolaget svarar snabbt när någon behöver hjälp. Men han kan inte förklara varför situationen inte har löst sig för Birgitta Frölander trots flera mejl och telefonsamtal till bolaget.
– Vi måste reda ut vad som har hänt. Hon har fått en manual och muntlig hjälp men det är för komplicerat så nu ska vi ta fram en enklare manual och utbilda våra bovärdar så att de kan hjälpa hyresgäster i fortsättningen, säger han.
Men problemet för Birgitta Frölander är att hon inte fått inloggningsuppgifter från er, inte att det är komplicerat att använda manualen. Varför har hon inte fått inloggningsuppgifter?
– Det ska finnas inloggningsuppgiften i manualen och finns inte det eller är ett tekniskt problem så ska vi hjälpa henne med det.
Han lovar också att Birgitta Frölander ska kompenseras för det inträffade.
– Hon kommer så klart inte att behöva betala för den här tjänsten under december och januari eftersom det inte har fungerat, säger han.